Rakennusteollisuus pitää Rakennusliiton palkkavaatimuksia ylimitoitettuina

Rakennusliitto antoi maanantaina 14. helmikuuta koko alaa koskevan lakkovaroituksen rakennusalalle. Lakko alkaisi torstaina 10. maaliskuuta, kestäisi torstaista perjantaihin, ja toistuisi samanlaisena myös seuraavalla viikolla.

Rakennusteollisuus RT pitää Rakennusliiton 3,5 prosentin palkkavaatimusta vahvasti ylimitoitettuna ja lakkoa sen läpiviemiseksi huonosti harkittuna toimenpiteenä. RT on neuvotteluissa tarjonnut 1,6 prosentin tasoista palkankorotusta maaliskuun alusta lukien. RT:n palkankorotustarjous johtaisi yli yhden prosentin ostovoiman kasvuun.

”Rakennusala on nousemassa pahasta taantumasta eikä nyt ole oikea aika suuriin palkankorotuksiin. Rakennusliitto haluaa näemmä jääräpäisesti toistaa takavuosina tehdyt virheet. Vuonna 2009 rakennusalan palkat nousivat yli 6 prosenttia juuri kun ala oli syöksynyt taantumaan, vaikka inflaatio oli samaan aikaan nollassa”, RT:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari muistuttaa. ”Silloin palkankorotukset olivat osasyynä alalla tapahtuneisiin lomautuksiin ja irtisanomisiin. Ne aiheuttivat myös rakenteellisia muutoksia, kun yritykset korvasivat omia työntekijöitään alihankkijoilla. Nyt ylisuuria palkankorotuksia perustellaan inflaatioennusteilla.”

Rakennusalan palkkaneuvottelut päättyivät tammikuussa tuloksettomina ja silloin pöydässä olivat ainoastaan palkankorotukset. Nyt Rakennusliitto on nostanut neuvotteluihin myös työehtosopimuksen tekstivaatimuksia muun muassa sairausajan karenssipäivän poistamisesta.

”Sairausajan palkkaan liittyvistä kysymyksistä liitoilla on parhaillaan menossa yhteinen selvitystyö. Niitä ei pidä ratkoa näin lyhytjänteisesti ja ilman perusteellista selvitystä. Harmaan talouden torjumiseen tähtäävä veronumeroa koskeva esitys puolestaan ei ole työehtosopimusasia lainkaan. Neuvotteluosapuolet ovat tässä asiassa samalla puolella, mutta asiassa pitää edetä lainsäädännön kautta, rinnan sen kanssa”, Tapio Kari korostaa.

Rakennusalan neuvotteluja jatketaan ensi maanantaina.

Lisätietoja:
Työmarkkinajohtaja Tapio Kari, Rakennusteollisuus RT, puh. 0500 300 990

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan yritysten elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi.

Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus