Rakennusteollisuus RT: energiatehokas korjausrakentaminen tarvitsee valtion pikaisia toimia

”Energiatehokas korjausrakentaminen tarvitsee nyt valtion pitkäaikaista sitoutumista ja eri osapuolten hyvää yhteistyötä, jotta remontit saadaan liikkeelle”, kertoi Rakennusteollisuus RT ry:n toimitusjohtaja Tarmo Pipatti tänään VTT:n ilmasto, ympäristö ja energiatehokkuus -teemapäivillä Helsingissä.

Suomessa kasvatetaan edelleen joka vuosi rakentamisen korjausvelkaa, vaikka velan lyhentämisen pitäisi olla jo täydessä vauhdissa. Etenkin taloyhtiöillä on suuri korjausrakentamisen tarve, korjausvelka kasvaa vuosittain arviolta 2 miljardia euroa kun korjauksia lykätään. Taloyhtiöiden pitäisi pystyä päättämään kiireesti myös suurista remonteista, kun edessä on melkoinen korjausrakentamisen piikki. ”Korjausrakentamisen tarve on kasvanut joka vuosi ja sen määräksi arvioidaan nyt 35 - 55 miljardia euroa. Kunnossapitoa ja korjausinvestointeja tulisikin pikaisesti kasvattaa nykytasosta asuinrakennuksissa ja liikenneväylissä puolitoistakertaiseksi, vesihuoltoverkoissa jopa kolminkertaiseksi”, Tarmo Pipatti sanoi. Energiatehokkuus osaksi korjausrakentamista, pitkäaikaiset keinot käyttöön Korjausrakentamisen tarve on Pipatin mukaan niin suuri, että se edellyttää kokonaan uusia keinoja jotta haasteista selvitään. ” Linjasaneeraukset moninkertaistuvat lähivuosina, korjaustarpeessa olevien taloyhtiöiden on nyt viimein tähän herättävä ”, Pipatti penää. Suuren remontin yhteydessä on järkevää kohentaa sekä energiatehokkuutta että asumisen laatutasoa. ”Jos energiatehokkuuden parantamista ei nopeasti laajenneta osaksi korjausrakentamista, menetetään luonteva mahdollisuus parantaa 1960- ja -70 -lukujen suuren rakennuskannan energiatehokkuutta niissä joka tapauksessa tehtävien suurten remonttien yhteydessä”, Pipatti pelkää. Lyhytkestoiset toimenpiteet eivät ratkaise kokonaisuutta, vaan energiatehokkaaseen korjausrakentamiseen tarvitaan nyt pitkän ajan kannustimia. Tällaisia ovat muun muassa energiatehokkuusavustus ja arvonlisäveron laskeminen energiatehokkuutta parantavissa kohteissa. Rakennusvalvonnan on Rakennusteollisuus RT ry:n Tarmo Pipatin mukaan yhtenäistettävä käytäntöjään: ”Lupakäytäntö ja rakennustarkastajien tulkinnat vaihtelevat nyt kunnittain, ja lupien käsittelyajat voivat olla pitkiä. Nämä pitää saada nopeasti kuntoon, muuten ne estävät korjausten etenemistä”. Myös kotitalousvähennys on Pipatin mukaan hyvä keino, joka vähentää samalla alan harmaata taloutta.Hän toivoo myös korjausrakentamisen viranomaisohjauksen nopeaa viemistä käytännön tasolle. Sen rinnalle tarvitaan eri osapuolten välistä hyvää yhteistyötä energiatehokkuuden parantamiseen ja taloudellisten ohjausvälineiden kehittämiseen. Rakennusteollisuus RT on itse ollut aktiivinen korjausrakentamisen edistämisessä. Se on mukana muun muassa asunto-osakeyhtiöille suunnatussa korjaushankkeen asiakaslähtöisyyden parantamishankkeessa (KETTERÄ) ja Tee Parannus! -viestintäohjelmassa. Lisätietoja Rakennusteollisuus RT ry: Toimitusjohtaja Tarmo Pipatti, puh. 040 506 5021 Asiamies Jani Kemppainen, puh. 040 541 8090 Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi. Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi