Rakennusteollisuus RT: kunnalliset liikelaitokset yhtiöitettävä, teknisen toimen palveluiden ulkoistamisella saavutettavissa hyötyjä

LEHDISTÖTIEDOTE 23.4.2009 vapaa julkaistavaksi

Rakennusteollisuus RT ry on pääosin tyytyväinen tänään julkistettuihin ehdotuksiin edistää tasapuolisia kilpailuedellytyksiä julkisen ja yksityisen elinkeinotoiminnan välillä. Työ- ja elinkeinoministeriön Julki-työryhmä luovutti tänään ministeri Tarja Cronbergille ehdotukset sisältävän raportin, jossa todetaan, että julkinen liikelaitosmalli ei sovellu kilpailluille markkinoille. RT toivoo, että asioita viedään nyt vauhdilla eteenpäin ja että alalta saadaan poistettua monia kilpailua vääristäviä tekijöitä.

Julkinen elinkeinotoiminta kilpailee usein samoista markkinoista yksityisen sektorin kanssa, mistä aiheutuu vakavia kilpailuneutraliteettiongelmia. Rakennusteollisuudessa suurimmat ongelmat ovat esiintyneet infrarakentamisessa, etenkin kuntien teknisen toimen alaisissa töissä.

Rakennusteollisuus RT:n Infra-toimialan johtajan Paavo Syrjön mukaan kilpailuneutraliteetti jää toteutumatta niissä tapauksissa, joissa kunnan oma rakentava tai kunnossapitävä yksikkö tai kunnan omistama liikelaitos tai osakeyhtiö kilpailee yksityisten palveluntuottajien kanssa samassa urakkakilpailussa. ”Tähän on olemassa selkeä ratkaisu. Kunnan oman rakentavan yksikön tai kunnan omistaman liikelaitoksen tai osakeyhtiön ei tule osallistua urakkakilpailuihin, joissa on mukana yksityisiä palveluntarjoajia” hän sanoo. Näin toimitaan jo eräissä edistyksellisissä kaupungeissa, joissa teknisen toimen töiden avaaminen markkinoille on hoidettu esimerkillisen mallikkaasti. ”Tehokkain tapa kuntien teknisen toimen töiden hoitamiseen on palveluhankinta yksityiseltä sektorilta. Kunnan tehtävä ei voi olla liiketoiminnan harjoittaminen liikelaitoksena tai osakeyhtiönä”, Syrjö painottaa.

Rakennusteollisuus RT pitää työryhmän näkemyksiä hyvinä ja toivoo, että sen konkreettiset toimenpide-ehdotukset saataisiin pikaisesti käytäntöön. Toivottavaa myös on, että jatkossa julkinen sektori keskittyisi enemmän palvelujen suunnitteluun ja antaisi niiden tuottamisen yksityisten yritysten hoidettavaksi.

Lisätietoja: Paavo Syrjö, toimitusjohtaja, Infra ry, puh 040 560 1803

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja.
RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja
Tekninen urakointi.
Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi