Uudenmaan työturvallisuuskilpailun vuoden 2010 parhaat palkittiin

Uudenmaan alueen Turvallisesti 2000-luvulla -työturvallisuuskilpailun vuoden 2010 parhaat yritykset, rakennuttajat ja työmaat palkittiin kunniakirjoin 15.2.2011 Helsingissä. Talonrakennusyritysten sarjan voitti Rakennusosakeyhtiö Hartela, toiseksi tuli NCC Rakennus Oy ja kolmanneksi PEAB Oy. Infra-alan yritysten sarjan voitti Skanska Infra Oy, toiseksi tuli Lemminkäinen Infra Oy ja kolmanneksi Destia Oy.

Talonrakennuskohteiden rakennuttajista palkittiin kunniamaininnalla Asunto Oy Espoon Sellonhuippu sekä samassa kohteessa rakennuttajakonsulttina toiminut Sweco Oy. Infrakohteiden osalta palkittiin Liikennevirasto Kehärata Aviapoliksen rakennuttajana sekä kohteen rakennuttajakonsultti Ahma Insinöörit Oy.

Arviointikohteina vuoden 2010 kilpailussa olivat entiseen tapaan työmaiden turvallisuuden taso TR- ja MVR- mittareilla mitattuna, yrityksessä sattuneiden työtapaturmien kokonaismäärä ja rakennuskohteen rakennuttajan vastuulle kuuluvien työturvallisuusvelvoitteiden hoidon tason arviointi.

Myös parhaat työmaat palkittiin

Talonrakennuksen Pientalokohteet -sarjan voitti YIT Rakennus Oy, Asuinkerrostalot -sarjan TYL Leppävaara 2, Liike-, toimisto- ja julkinen rakentaminen -sarjan NCC Rakennus Oy ja Teollisuusrakennukset, varastot ja pysäköintilaitokset -sarjan Rakennustuote Oy. Korjaustyömaiden sarjan kärkeen nousi Skanska Talonrakennus Oy.

Infra-alan osalta Väylät–sarjan voitti Skanska Infra Oy, Insinöörirakenteet ja pohjarakennus -sarjan  Lemminkäinen Infra Oy, Kalliorakenteet-sarjan Skanska Infra Oy ja Kunnallistekniikka ja verkot –sarjan voitti YIT Rakennus Oy.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston luovuttaman kiertopalkinnon voitti talonrakennusyritysten sarjassa Rakennusosakeyhtiö Hartela ja infra-alan yritysten sarjassa Lemminkäinen Infra Oy. Kiertopalkinnon saa yritys, jonka työmailla mitatut turvallisuuden tasoa ilmaisevat TR- tai MVR-indeksien tulokset ovat keskimääräisesti korkeimmat.

Kilpailussa sai lisäksi kunniamaininnan kolme parhaiten työturvallisuusasiansa hoitanutta aliurakoitsijaa. Nämä ovat Etelä-Suomen Imubetoni Oy, Jokioisten Maanrakennus Oy ja Putkiset Oy. Aliurakoitsijoita ei asetettu paremmuusjärjestykseen.

Tilaisuudessa jaettiin kunniamaininnat myös kahdelle vuoden 2010 valtakunnallisessa ”Turvallisuus alkaa minusta” -työturvallisuuskilpailussa omat turvallisuustehtävänsä hyvin hoitaneelle rakennuttajaorganisaatiolle.  Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia ja Rautkylä Konsultointi Oy saivat kunniakirjat Asunto Oy Helsingin Viikinportin turvallisuustehtävien hyvästä hoidosta ja Sponda Oyj Helsingissä sijaitsevan City Center Rakennusvaihe 09 -11:n turvallisuustehtävien mallikkaasta suorittamisesta.

Kilpailuilla ja mittareilla hyviä tuloksia

Työmaatarkastuksia ja -mittauksia tekivät Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojeluvastuualueen tarkastajat.  Rakennustyömaan työturvallisuuden tason mittaus TR-mittarilla tapahtuu kiertämällä työmaalla ja merkitsemällä oikein / väärin havainnot. Havaintokohteita voi olla yli 100 yhdellä työmaakierroksella.  TR-taso on suhteellinen luku, jossa oikein-havaintoja verrataan kaikkiin havaintoihin (oikein + väärin –havainnot).

Työturvallisuuskilpailut ovat hyvä tapa kehittää turvallisuusjohtamista ja vaikuttaa rakennusalan työturvallisuusasenteisiin. Kilpailujen saavuttamaan menestyksen syynä on muun muassa hyvä yhteistyö rakennusteollisuuden, ammattijärjestöjen ja työsuojeluhallinnon kesken.

Erityisesti kilpailu on lisännyt yritysjohdon motivaatiota turvallisuustavoitteiden asettamiseen. Myös työntekijät ovat kokeneet positiiviseksi omien työolojensa kehittämisen ja mahdollisuuden vaikuttaa työoloihin. Kilpailu jatkuu Uudellamaalla myös vuonna 2011.

Työturvallisuuskilpailun järjestivät Talonrakennusteollisuuden Uudenmaan piiri, Infra ry, Rakennusliitto, Ammattiliitto PRO, Etelä-Suomen aluehallintovirasto/työsuojelun vastuualue, Työturvallisuuskeskus ja Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry.

Tapaturmat on saatava minimiin

Rakentamisen tapaturmataajuus on vuosia pysytellyt vuosia lukeman 80 tasolla kun muussa teollisuudessa on oltu puolet pienemmällä tasolla. Tapaturmatilastojen mukaan rakentamisessa vuonna 2008 tapaturmataajuus putosi alle 80 ja vuonna 2009 taajuus putosi lukeman 70 tuntumaan.

Uudenmaan työturvallisuuskilpailussa parhaimpien talonrakennus- ja maarakennusyritysten tapaturmataajuusluvut olivat vuonna 2010 alle 20 tapaturmaa miljoonaa työtuntia kohden. Kymmenen parhaan kilpailuun osallistuneen talonrakennusyrityksen keskimääräinen tapaturmataajuus oli vajaat 40.

Positiivisesta kehityksestä huolimatta tapaturmia sattuu rakennustyömailla yhä liikaa. Tilanteen korjaamiseksi oman jäsenistönsä piirissä Rakennusteollisuus RT ry:n hallitus asetti vuoden 2010 alussa tavoitteen, jonka mukaan liiton eri toimialojen jäsenyritysten tulee saada työtapaturmat minimiin vuoteen 2020 minimissä. Tavoitetta tukemaan liitto perusti kymmenvuotisen Nolla tapaturmaa 2020 –kehityshankkeen.

Hankkeelle on laadittu toimintasuunnitelma ensimmäiselle viidelle vuodelle. Suunnitelmassa on määritelty ne toimet, joilla edistetään tavoitteen toteutumista Rakennusteollisuus RT ry:n piirissä yhdessä liittoyhteisön kaikkien toimialojen ja jäsenyritysten kanssa.

”Esimerkiksi talonrakennustoimialalla tulemme keräämään keskitetysti jäsenyrityksistämme tapaturmataajuustiedot nykytilanteen kartoittamiseksi mahdollisimman tarkasti kehittämistoimien suunnittelua varten. Lisäksi käynnistämme turvallisuuskoulutuksen kehittämisen yhdessä alueen oppilaitosten kanssa järjestämällä muun muassa teemapäiviä oppilaitoksissa. Myös kampanja- ja kilpailutoiminta jatkuu tehostetusti”, kuvailee aluepäällikkö Hannu J Mäkinen muutamia työturvallisuuden kehittämistoimia Uudellamaalla vuonna 2011.

Lisätiedot:

Talonrakennusteollisuus ry:n Helsingin toimisto, aluepäällikkö Hannu J. Mäkinen,
puh. (09) 1299 207, 0500 602 415

Etelä Suomen aluehallintovirasto/työsuojelun vastuualue, ylitarkastaja Keijo Päivärinta,

Infra ry, kehityspäällikkö Tapani Karonen, 040 551 2127
Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry, tekninen johtaja Ilpo Peltonen, puh. 040 551 9404.

Liite: Tuloslistaus 2010