80 vuotta täyttävä Alvar Aallon Viipurin kirjasto restauroinnin jälkeen juhla-asussaan uutuuskirjassa

Alvar Aalto Library in Vyborg – Saving a Modern Masterpiece, Part 2

Arkkitehti Alvar Aallon Viipurin kirjasto oli valmistuessaan vuonna 1935 aikansa merkittävimpiä funktionalistisia rakennuksia. Pitkään rappiolla olleen kirjaston vuonna 1994 aloitettu restaurointityö valmistui 2013; se on palkittu poikkeuksellisen laadukkaasta lopputuloksesta ja ansiokkaasta kansainvälisestä yhteistyöstä useilla palkinnoilla.

Alvar Aalto Library in Vyborg – Saving a Modern Masterpiece, Part 2 -kirja jatkaa siitä, mihin edellinen osa jäi ja esittelee yksityiskohtaisesti tekstein, valokuvin ja piirustuksin vuosina 2010–2013 valmistuneet korjausprojektit: luentosalin, lainaus- ja lukusalit, lasten kirjaston, pääsisäänkäynnin ja aulan, kellarikerrokset, kirjavaraston ja tekniset järjestelmät sekä ulkoseinät ja katon. Näkökulma on nykyhetkessä, vasta restauroidussa kirjastorakennuksessa, sen puhtaan valkoisissa pinnoissa, sisäänkäynnin pehmeänharmaassa vuolukivijulkisivussa, ikkunoiden, ovien ja portaikkojen viimeistellyissä yksityiskohdissa.

Tätä kirjaa varten otetut kauniit valokuvat näyttävät Aallon mestariteoksen uudessa loistossaan. Englanninkielinen.

Lehdistökappaleet: Kristiina Bergholm, Kristiina.bergholm@rakennustieto.fi, puh. 040-824 0765.

Kannen kuva löytyy osoitteesta http://rakennustieto.materiaalipankki.fi hakusanalla Vyborg.

Alvar Aalto Library in Vyborg - Saving a Modern Masterpiece, Part 2
Eric Adlercreutz, Maija Kairamo, Tapani Mustonen, toim.
The Finnish Committee for the Restoration of Viipuri Library
Rakennustieto Oy, 2015