Arkkitehdin kynä kohtaa paperin – piirroksia ja värisommitelmia koottuna kauniiksi taidekirjaksi

Arkkitehdin kynä kohtaa paperin -kirja sisältää arkkitehti Eric Adlercreutzin piirustuksia herkistä luontoaiheista, muotokuvista ja matkaluonnoksista kilpailutöihin ja toteutuneisiin suunnitelmiin sekä värikynä- ja akryylisommitelmia seitsemältä vuosikymmeneltä.

”Adlercreutzin piirustukset ilmentävät samaa herkkää, inhimillistä ja viisasta näkemystä kuin hänen arkkitehtuurisuunnitelmansa. Tällä vähäeleisyydellä on arvokas viesti tämän päivän suunnittelijoille, jotka usein tavoittelevat ennennäkemättömyyttä ja tietoista liioittelua.” (Juhani Pallasmaa). ”Piirtäminen on materiaalista ja käytännöllistä filosofiaa. Se on myös viivoja paperilla tai mustaa valkoisella. Eräänlainen maailman luominen, kun musta ja valkoinen erotetaan toisistaan, ja samalla avautuu uusi maailma ja todellisuus”. (Juha-Heikki Tihinen). ”Suomalainen arkkitehtuuri ansaitsee ajatuksia herättäviä puheenvuoroja, ja tämä kauniisti kuvitettu katalogi toivon mukaan säilyy lukijoiden kahvipöydällä pitkään ja kiireettömästi”. (Reetta Heiskanen)

Kirja sisältää arkkitehti Eric Adlercreutzin piirustuksia herkistä luontoaiheista, muotokuvista ja matkaluonnoksista kilpailutöihin ja toteutuneisiin suunnitelmiin sekä värikynä- ja akryylisommitelmia seitsemältä vuosikymmeneltä. Laaja kuva-aineisto on jäsennelty kahdeksaan osaan, joiden alussa on aina lyhyt johdanto. Piirroksia-osassa on eläin- luonto- ja muotokuvia – varhaisimmat 1950-luvulta. Toisessa osassa on matkaluonnoksia usealta vuosikymmeneltä pääasiassa Italiasta. Kolmas osa koostuu kilpailuperspektiiveistä. Neljännessä osassa kuvataan arkkitehdin työn vaihetta luonnoksesta ehdotukseksi. Viides osa sisältää viivoittimella piirrettyjä ”valmiita” arkkitehtipiirustuksia. Kuudennessa ja seitsemännessä osassa on vapaita värikynä- ja akryylisommitelmia. Kahdeksas osa esittelee toteutuneita kohteita valokuvin. Hienoa kuvitusta taustoittavat tekijän kuvaukset teostensa syntyvaiheista sekä Juhani Pallasmaan ja Juha-Heikki Tihisen oivaltavat esseet piirtämisen merkityksestä.
Tekstit suomeksi ja ruotsiksi.

Kirjaan liittyvä näyttely ”Eric Adlercreutz: Arkkitehdin kynä kohtaa paperin” on esillä Arkkitehtuurimuseossa Helsingissä 13.6.–08.9.2019.

Arkkitehdin kynä kohtaa paperin / Arkitektens penna möter pappret

Tekijä: Eric Adlercreutz

Artikkelit: professori Juhani Pallasmaa ja FT Juha-Heikki Tihinen

Graafinen suunnittelu: Salla Bedard

Julkaisija: Suomen arkkitehtuurimuseo

Kustantaja: Rakennustieto Oy, 2019

143 s. | 155 piirrosta ja valokuvaa | Koko 280 mm × 250 mm, kovat kannet | Ovh. 33 € (sis. alv.)

ISBN 978-952-267-306-0

Lehdistökappaleet ja kuvat median käyttöön: Kristiina Bergholm, puh. 040-824 0765.

kristiina.bergholm@rakennustieto.fi

Kansien ja aukeamien kuvat osoitteesta

kristiina.bergholm@rakennustieto.fi

Rakennustieto Oy on Rakennustietosäätiö RTS:n omistama, rakennusalan johtava tietotalo. Tuotamme tietoa ja työvälineitä rakennuttamiseen, suunnitteluun, rakentamiseen ja kiinteistöjen ylläpitoon. Tunnettuja tietotuotteitamme ovat RT-, LVI-, Ratu-, KH- ja Infra-kortistot ammattilaisille, sekä näihin kiinteästi liittyvät RYLit, rakentamisen yleiset laatuvaatimukset. RT-tuotetietokanta ja sitä hyödyntävä RT urakoitsijan tuotetieto ovat ratkaisu rakennustuotetiedon ja -dokumenttien hallintaan. Julkaisemme myös kirjoja ja ammattilehtiä. Päätoimipaikkamme on Helsingissä. Lisätietoja www.rakennustieto.fi.