Kattava rakentajan perusteos Rakentajain kalenteri 2015

Rakennusalan klassikon 99. vuosikerran teemana on kestävät arvot.

Hyväksi koettu Rakentajain kalenterin konsepti pitää jälleen sisällään muun muassa 29 ykkösrivin asiantuntijoiden kirjoittamaa artikkelia rakennushankkeen eri vaiheista. Tuote-, organisaatio-, pätevyys- ja ajantasaisten hintatietojen lisäksi kalenteri tarjoaa rakentamiseen liittyviä matemaattisia kaavoja, tilastotietoja sekä katsauksen menneen vuoden tapahtumiin.

Rakentajain kalenteri on monikäyttöinen vuosittain uudistuva käsikirja. Se kertoo rakennusalan tapahtumista, nostaa esille tärkeitä ajankohtaisia aiheita sekä antaa perustietoja mm. insinöörien, rakennusmestareiden ja arkkitehtien työhön rakennusten suunnittelussa sekä alan opiskeluun. Kalenteri yhdistää teoriaa ja käytäntöä, kokemuksia ja tutkimuksia sekä ajatuksia ja näkemyksiä hyvään rakentamiseen kannustavalla tavalla.

Kestävät arvot teemana

Vuoden 2015 kalenterin ajankohtaisten artikkeleiden teemana on kestävät arvot. Käsiteltäviä aiheita mm.

• Rakentamisen taloudellinen kestävyys
  • Korjaushanke haltuun yhteistyöllä
  • Asukas ja arvo
  • Rakennusten elinkaarimittarit – yhteinen tapa arvioida ja kehittää rakennusten ympäristötehokkuutta
  • Puupohjaisten julkisivuelementtien käyttö korjausrakentamisessa
  • Räjäytystöiden työturvallisuusrikosvastuusta
  • Kosteus- ja mikrobivaurioiden merkkien havaitseminen rakenteista
  • Alipaineistusmenetelmä sisäilmakorjauksissa
  • LEAN liiketoimintamallina

Poimintoja artikkeleista:

”Väestön ikääntymisen näkökulmasta muuntojousto tarjoaakin runsaasti käyttämätöntä potentiaalia asuntosuunnitteluun: esimerkiksi määräysten edellyttämien liikkumisesteettömyyttä tukevien tilavaatimusten toteuttamiseen tarvittaisiin nykyistä paremmin käyttäjien muuttuvien tarpeiden mukaan muuntuvia ratkaisuja. ”
Harri Hakaste: Muuntojouston uusi tuleminen

”Tilojen muokattavuudella ja esteettömyydellä voidaan parantaa asunnon sopeutumista asukkaiden muuttuviin elämäntilanteisiin ja käyttötapoihin.”

Antti Pirinen.Tutkijatohtori, Aalto-yliopisto

Katso kaikki artikkelien aiheet ja kirjoittajat: www.rakentajainkalenteri.fi.

Painettu ja e-kirja sekä nettipalvelu

Kalenterin voi hankkia joko painettuna tai e-kirjana. Siihen liittyy myös nettipalvelu, jossa on karttuva artikkeliarkisto, monikieliset YSE-, KSE- ja Talo 2000-sanastot sekä linkkejä rakentamisen indekseihin ja organisaatioihin.

www.rakentajainkalenteri.fi.

Julkaisijat: Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ry ja Rakennustietosäätiö RTS
Kustantaja: Rakennustieto Oy, 2014
ISSN 0355-550X (painettu kirja)
ISSN 1799-9391 (e-kirja)
680 sivua
Hinta 128 €, kestotilaus 108 €
(Hinnat sis. alv: painettu kirja 10 %, e-kirja 24 %)

Kalenteri on saatavilla Rakennustiedon verkkokaupasta: www.rakennustietokauppa.fi sekä RT Kirjakaupoista: Helsinki, Runeberginkatu 5 ja Kuopio, Kauppakatu 40-42, Rakennustieto Tampere, Sammonkatu 52 LH4 (toimitusten noudot sopimuksen mukaan)

www.rakennustieto.fi.

Materiaalit ja arvostelukappaleet:

projektipäällikkö Kari Laine, Rakennustieto Oy, kari.laine@rakennustieto.fi

Kansikuvan voi ladata Rakennustiedon materiaalipankista rakennustieto.materiaalipankki.fi hakusanalla kalenteri.

Rakennustieto Oy on Rakennustietosäätiö RTS:n omistama, rakennusalan johtava tietotalo. Tuotamme ja myymme tietopalveluja rakennussuunnittelun, rakennuttamisen, rakentamisen ja kiinteistöjen ylläpidon tarpeisiin. Tunnettuja tietotuotteitamme ovat RT-, Infra-, LVI-, SIT- , Ratu- ja KH Net -tietopalvelut ammattilaisille, sekä näihin kiinteästi liittyvät RYLit, rakentamisen yleiset laatuvaatimukset. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Kuopiossa, Tallinnassa ja Pietarissa. Lisätietoja www.rakennustieto.fi.

Rakentajain Kalenterin 99. vuosikerran teemana on kestävät arvot.
Tweettaa
Tweettaa