Kivimieskalenteri 2016

Maailmassa on onneksi jotain pysyvää: Suomen kallioperä ja Kivimieskalenteri, joka ilmestyy nyt 26. kerran.

Vuoden kierron lisäksi kalenteri esittelee suomalaista kiviainestuotantoa tekstein ja upein kuvin. Geologian tutkimuskeskus on tehnyt kalenteriin 35 erilaista kivilajikuvasta ja 10 tietoruutua kivilajitutkimuksesta. INFRA ry ja Syke ovat tuottaneet kalenteriin tietoa Suomen ja Euroopan kiviainestuotannon ajankohtaisista tilastoista ja mm. lakimuutoksista.

Kiviainesta käytetään Suomessa rakentamiseen ja olemassa olevien rakenteiden ylläpitoon vuosittain noin 100 miljoonaa tonnia, josta 70 miljoonaa tonnia on jalostettuja kiviaineksia. Suurin osa kiviaineksista käytetään teiden, katujen ja rautateiden rakentamiseen. Roudankestävään rakentamiseen kuluu paljon kiviainesta, koska kaikki rakenteet ja rakennukset on perustettava routarajan alapuolelle. Esimerkiksi yhteen kerrostaloasuntoon kiviaineksia kuluu noin 100 tonnia ja yhteen kilometriin moottoritietä 50 000 – 55 000 tonnia. Jalostetusta kiviaineksesta 10 % kuluu betonin ja 10 % asfaltin valmistukseen.

Kivimieskalenteri on upea pöytäkalenteri kaikille maarakennuksen ja kiviainesten parissa toimiville ja niistä kiinnostuneille: rakennuttajille, urakoitsijoille, suunnittelijoille, laitetoimittajille, viranomaisille ja alan harrastajille.

Kalenteri (510x128 mm) sopii kaikkiin tavanomaisiin pöytätelineisiin.

Hinta 22,32 € (sis. alv 24 %).

Ks. lisää https://www.rakennustietokauppa.fi/kivimieskalenteri-2016/112799/dp

Eija Ehrukainen, johtaja, ympäristö ja yhteiskuntavastuu, puh. 050 412 0699, eija.ehrukainen@infra.fi

Sari Grönholm, Geologi, Geologian tutkimuskeskus (GTK), puh. 0400 428988, sari.gronholm@gtk.fi

Lehdistökappaleet: Virve Riikonen, Rakennustieto Oy,
virve.riikonen@rakennustieto.fi, puh. 050 3827 378

Kuvia kalenterista löytyy: http://rakennustieto.materiaalipankki.fi hakusanalla kivimieskalenteri.