Kuntatiedon parempi tulevaisuus: Esitä se kartalla, vie se 3D-malliin tai koe se virtuaalimaailmassa

3D-mallit, kartat ja virtuaalimaailma kohentavat kuntatietojen visualisointia ja analysointia, mutta vaativat taustalle laadukkaat paikkatietoaineistot – siis digitaalisen ajan kartat. Hallituksen Paikkatietoalusta- ja KIRA-digi-hankkeet edistävät tavoitetta.

Lähes kaikella tiedolla on sijainti. Kaupungin talous- ja väestötiedot ovat valitun alueen lukuja. Sote-palvelut sijaitsevat usein tietyssä osoitteessa. Säätietopalvelut ja reittioppaat lepäävät paikkatiedon päällä.

Sijainti yhdistää erilaisia digitaalisia aineistoja – paikkatietoaineistoja - ja mahdollistaa aineistojen yhdistämisen päällekkäin, jolloin pystytään tarkastelemaan erilaisia syy-seuraussuhteita kartalla, 3D-mallissa ja virtuaalimaailmassa.

Tällä hetkellä 3D-mallit ja karttavisualisoinnit ja -analyysit jymähtävät usein kunnan rajalle, koska naapuruksien toimintatavat ja välineet eivät ole yhteneväiset. Parhaillaan käynnissä olevassa Kansallinen maastotietokanta -ohjelmassa (KMTK) muutetaan koko Suomen paikkatietoaineistot digitaalisiksi ja yhteensopiviksi, jolloin kuntarajat ylittävien data-analyysien ja -visualisointien teko sujuvoituu.

Käyttöesimerkkejä

Paikkatietojen avulla voidaan tarkastella esimerkiksi palvelujen sijaintia suhteessa väestökeskittymiin tai lämmityskuluja suhteessa vastaavanlaisen rakennuskantaan muualla.

Laadukkaista paikkatietoaineistoista voidaan tuottaa 3D-malleja. 3D-mallissa voidaan havainnollistaa kaupunkilaisille ja päättäjille kaupunkisuunnitelmat, kuten esimerkiksi Tampereella rakennettavan raitiotien linjaukset. Lisäksi paikkatiedosta voidaan tuottaa virtuaalimaailmoja, joissa asukas voi virtuaalilasit päässään kävellä ja kokea tulevaisuuden kaupungin.

KMTK on osa Paikkatietoalusta-hanketta, joka kuuluu hallituksen Digitalisoidaan julkiset palvelut –kärkihankkeisiin.  Yhteistyössä on mukana myös KIRA-digi-kärkihanke.

Hankkeiden verkkosivut

Lue lisää aiheesta artikkelistamme, jossa kerromme kartan, 3D-mallin ja virtuaalimaailman mahdollisuuksista kuntatietojen visualisoimisessa ja analysoimisessa. Artikkeli on vapaasti käytettävissänne. Artikkeli ja kuvat löytyvät täältä.

Tilaisuus 1.9. Tampereella

Tervetuloa Hotelli Tornissa Tampereella 1.9.2017 järjestettävään KMTK:n ja KIRA-digin yhteiseen Kärjet yhdessä: Rakennetaan älykäs Suomi! -tapahtumaan.

Tapahtuman keynote -puheenvuoron pitää Ed Parsons, Google. Tapahtumaan on ilmoittautunut jo 170 henkeä. Tutustu ohjelmaan täällä. Toimittajien ei tarvitse ilmoittautua tilaisuuteen.

Oletko jo tutustunut AEC Hackathoniin?

Nyt sinulla on mahdollisuus nähdä, kuinka avoimesta datasta ja Tampereen 3D-kaupunkimallista luodaan älykkäämpää kaupunkia. Myös tämä on tapa hyödyntää paikkatietoa.
Lisätietoa täällä.

Digipäällikkö Teemu Lehtinen, 040 456 6108, teemu.lehtinen@kiradigi.fi

projektipäällikkö Antti Jakobsson, 050 599 4123, antti.jakobsson@maanmittauslaitos.fi