Tutkittua tietoa kerrostalojen korjausrakentamiseen

Kerrostalot-kirjasarja on perusteellinen ja luotettava käytännön käsikirjasto korjausrakentamisen ammattilaisille: suunnittelijoille, rakennuttajille, urakoitsijoille ja kuntotutkimusten tekijöille sekä kaikille arkkitehtuurista ja rakentamisesta kiinnostuneille. Kirjasarja on jälleen kokonaisuudessaan saatavilla, kun pitkään loppuunmyytyinä olleet vuosia 1940-1975 käsittelevät kirjat ilmestyvät näköispainoksina. Kirjat sopivat myös opetuskäyttöön.

Kirjasarja perustuu Rakennustietosäätiön tekemään laajaan tutkimustyöhön vuosina 1986-2015. Tutkimus antaa kokonaiskuvan suomalaisen kerrostalorakentamisen anatomiasta 1800-luvun vuokrapalatseista elementtitalojen massatuotantokaudelle saakka.

Kirjoissa esitellään yksityiskohtaisten, esimerkkirakennuksiin perustuvien piirustusten avulla ajanjakson runkotyypit, rakenteet ja rakennusosat. Lisäksi kirjoissa on perustiedot LVIS-järjestelmistä, rakentamista ohjanneista säännöksistä, määräyksistä ja ohjeista, käytetyistä materiaaleista ja tarvikkeista sekä RT-ohjekorttien luettelo.

Uudet näköispainokset vuosia 1940-1975 käsittelevistä kirjoista

Kerrostalot 1940-1960
Mäkiö, Erkki; et al.
Rakennustieto Oy, 2016
2., muuttamaton painos, näköispainos v. 1990 julkaisusta
ISBN: 978-952-267-117-2
275 s., 89 €

Kaupungistumisen ja lähiöra­kentamisen ensimmäinen vaihe käynnisti rakentamisen rationali­soinnin ja standardoinnin ja joh­ti lopulta elementtirakentami­seen. Ajanjaksoa kutsutaan se­karakentamisen kaudeksi ja sen aikana oli käytössä peräti nel­jä eri runkotyyppiä muunnelmi­neen. Korjausrakentamisen kan­nalta tämän ajan talot ovat yksi­löitä, joiden ominaispiirteet sel­viävät kirjan yksityiskohtaisista selostuksista.

Kerrostalot 1960-1975

Mäkiö, Erkki; et al.
Rakennustieto Oy, 2016
2., muuttamaton painos, näköispainos v. 1994 julkaisusta
ISBN: 978-952-267-118-9
288 s., 89 €

Rakentamisen ”hulluina vuo­sina” suurmuotit ja betoniele­menttitekniikka valtasivat alaa ja kirjahyllyrungosta tuli ajanjakson tärkein runkotyyppi. Alueraken­taminen ja teollinen toteutusta­pa tuottivat pahimmillaan har­maata ja yksitoikkoista ympäris­töä. Tämän ajan valtavaa raken­nuskantaa korjataan parhaillaan. Kirja kertoo, millaisia ratkaisu­ja nopea tekninen kehitys toi ra­kentamiseen.

Muut Kerrostalot-sarjan kirjat kattavat vuodet 1880-1940 ja 1975-2000

Kerrostalot 1880-1940

Neuvonen, Petri; Mäkiö, Erkki; Malinen, Maarit
Rakennustieto Oy, 2002
ISBN: 951-682-668-7
192 s., 65 €

Ennen toista maailmansotaa paikalla rakennetut asuinkerros­talot ovat arvokas osa raken­nuskantaamme. Massiivinen tii­limuurirunko oli yleisin runko­tyyppi. Perinteisin menetelmin rakennettujen talojen korjaami­nen nykymääräysten ja teknii­koiden mukaan on haastavaa: mitä säilyttää ja korjata ja mikä vaatisi muutostöitä? Päätösten tueksi kirjasta selviää, miten ta­lot alun perin rakennettiin.

Kerrostalot 1975-2000

Neuvonen, Petri (toim.)
Rakennustieto Oy, 2015
ISBN: 978-951-682-883-4
117 s. , 74 €

Vuosina 1975–2000 maaham­me valmistui 460 000 kerrosta­loasuntoa. Energiakriisi ja vasta­reaktio 1960- ja 70-lukujen teol­lista asuntotuotantoa kohtaan muuttivat kerrostalojen rakentei­ta ja arkkitehtuuria aiempaa monimuotoisemmaksi. Osa ajan­jakson rakennuksista on jo pe­ruskorjausiässä. Kirjasta selviää, mihin erityisesti kannattaa kiin­nittää huomiota.

Kirjat ovat saatavilla Rakennustiedon verkkokaupasta: www.rakennustietokauppa.fi sekä
RT kirjakaupoista: Helsinki, Runeberginkatu 5 ja Kuopio, Kauppakatu 40-42 , sekä noudot sopimuksen mukaan:
Rakennustieto Tampere, Sammonkatu 52 LH4.

www.rakennustieto.fi.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:

Kristiina Bergholm, kristiina.bergholm@rakennustieto.fi, puh. 040 824 0765

Kansikuvat voi ladata Rakennustiedon materiaalipankista rakennustieto.materiaalipankki.fi hakusanalla kerrostalot.