Osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2002: Rakentajain Konevuokraamo Oyj kannattavana suhdannekuoppaan

Osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2002 Rakentajain Konevuokraamo Oyj kannattavana suhdannekuoppaan Rakentajain Konevuokraamo 1-9/2002 1-9/2001 -konserni - liikevaihto, miljoonaa 48,23 54,86 euroa - tulos ennen satunnaisia 12,08 14,43 eriä, miljoonaa euroa - osakekohtainen tulos, 0,59 0,73 euroa RK-konsernin 9 kk:n liikevaihto laski edellisen vuoden vastaavasta 12,1 prosenttia. Alakonsernin, Tilamarkkinat Oy:n liikevaihto oli 24,48 miljoonaa euroa. Laskua oli 23,4 prosenttia. Erityisesti kuntien keskeneräiset rahoitusratkaisut lykkäsivät koulujen ja päiväkotien rakentamispäätöksiä vuoden 2003 puolelle. Silloin toimialan odotetaan kääntyvän jälleen kasvuun. Emoyhtiön, Rakentajain Konevuokraamo Oyj:n liikevaihto kasvoi 2,8 prosentilla ja oli 24,57 miljoonaa euroa. Kasvu syntyi työsuoritetoimintojen kuten timanttileikkauksen, kiinteistökuivauksen ja työmaapalvelujen osa-alueilta, joiden tuotekehitykseen ja markkinointiin konsernissa on tietoisesti panostettu. Konsernijohtaja Reijo Saarenojan mukaan pitkään jatkunut talouden taantuma alkoi vaikuttaa jälkisyklisesti konevuokraukseen kolmannella vuosineljänneksellä. "Vaikutus on toistaiseksi ollut lievä, ja sen voi yleisen talouden kehityksen ja rakentamista koskevien ennusteiden mukaan odottaa päättyvän vuoden 2003 toisella neljänneksellä", Saarenoja arvioi. Koko vuoden liikevaihdon odotetaan asettuvan 59-62 miljoonan euron välille, kun viime vuoden toteutunut luku oli 68 miljoonaa euroa. Jo edellisessä osavuosikatsauksessa täsmennetty koko vuoden tulosodotus rahoituserien jälkeen ennen satunnaisia eriä säilytetään 13,5 - 15,0 miljoonassa eurossa. Viime vuoden toteutuma oli 16,9 miljoonaa euroa. Tulevaisuuden näkymien valossa päätoimialojen taantuman arvioidaan jatkuvan vuoden 2003 ensimmäisen neljänneksen ajan, mutta kääntyvän kasvuun sen jälkeen. Tulevasta vuodesta ei kuitenkaan odoteta merkittävästi kuluvaa vuotta parempaa. "Toimimme ja kasvamme kotimaassa, mutta laajentuminen Itämeren ympäristöön ei ole poissuljettu mahdollisuus. Ehdoton etusija strategiassamme on kuitenkin hyvän kannattavuuden säilymisellä. Sitä ei haluta vaarantaa edes tilapäisesti", konsernijohtaja Reijo Saarenoja korostaa. Lisätietoja: Konsernijohtaja Reijo Saarenoja, Rakentajain Konevuokraamo Oyj, 09-89 48 240 tai 0400-940 810, reijo.saarenoja@rakentajainkonevuokraamo.fi Osavuosikatsaus on osoitteessa: www.rakentajainkonevuokraamo.fi Rakentajain Konevuokraamo -konserni on vuokraustoiminnan uranuurtaja Suomessa. Konevuokrauksen ja siirtokelpoisten tilojen lisäksi monipuoliset työsuoritepalvelut kuten timanttileikkaus, kiinteistökuivaus ja työmaapalvelut ovat tarjolla kautta maan. Yhtiö työllistää lähes 500 henkilöä 62 toimipaikassa. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00340/wkr0002.pdf