Rakentajain Konevuokraamo Oyj:n kannattavuus jatkuu hyvänä

Julkaisuvapaa 22.8.02 klo 14.00 Osavuosikatsaus tammi-kesäkuu 2002 Rakentajain Konevuokraamo Oyj:n kannattavuus jatkuu hyvänä Rakentajain Konevuokraamo -konserni 1-6/2002 1-6/2001 - liikevaihto, milj. euroa 31,02 31,31 - tulos ennen satunnaisia eriä, 6,92 6,65 milj. euroa - osakekohtainen tulos, euroa 0,33 0,33 RK-konsernin liikevaihto pysyi alkuvuonna lähes edellisen vuoden vastaavan kauden tasolla ja oli vain 0,9 % alhaisempi. Tulos sen sijaan parani ja kannattavuus nousi 4 %:lla. Osakekohtainen tulos pysyi 0,33 eurossa. Liikevaihdon hienoinen lasku johtui tytärkonsernin, Tilamarkkinat Oy:n alkuvuoden luovutettavan tuotannon pienemmästä määrästä. Kannattavuus sen sijaan parani kaikilla toiminnan osa-alueilla ja nousi 22,3 %:iin liikevaihdosta (21,2). Toisen neljänneksen vertailu edellisen vuoden jaksoon osoittaa etukäteisarvion mukaista paranemista: liikevaihto nousi 14,50 milj. eurosta 15,61 milj. euroon eli nousua oli 7,7 %. Tulos ennen satunnaisia eriä nousi 15 % eli 3,54 milj. eurosta 4,07 milj. euroon. RK-konsernissa arvellaan, että kansainvälisestä taloudesta tulevat negatiiviset uutiset ovat lisänneet loppuvuoteen kohdistuvaa epävarmuutta, mikä ei rohkaise rakennusinvestointien käynnistämistä. Koulujen ja päiväkotihankkeiden lykkääntymisistä johtuen myöskään Tilamarkkinoiden tilauskanta ei ole kehittynyt täysin odotetulla tavalla. - Uskomme markkinakasvun hidastumisen jäävän tilapäiseksi ja säilytämme tulevaisuuden kasvuodotukset. Kuluvan vuoden liikevaihdolle asetetun muutaman prosentin kasvuodotuksen leikkaamme kuitenkin tässä vaiheessa ja arvioimme liikevaihdon jäävän edellisen vuoden 68 milj. euron alapuolelle. Alkuvuoden kannattavuuden hyvästä kehityksestä johtuen säilytämme tulosennusteemme ja tarkennamme sen 13,5 - 15 milj. euroon ennen satunnaisia eriä ja veroja. Viime vuoden tulos oli lähes 17 milj. euroa, konsernijohtaja Reijo Saarenoja sanoo. Markkinakasvun hidastuessa RK-konsernin palvelujen monipuolistumisen merkitys korostuu. RK:ssa panostetaan työsuoritetoimintojen eli timanttileikkauksen, kiinteistökuivauksen ja työmaapalvelujen tuotekehitykseen ja markkinointiin. Saarenoja pitää tärkeänä myös sitä, että asiakassuhteet syvenevät ja tiivistyvät, kun rakennusliikkeet haluavat ulkoistaa monet työvaiheet. Tällaisia ovat mm. betonilattioiden hionta ja erikoispinnoitukset sekä työmaiden suojaus, sähköistys ja rakennusaikainen lämmitys. Samaa kehitystä vahvistaa myös siirtokelpoisten tilojen käytön yleistyminen teollisuuden ja kuntien tilatarpeissa. Lisätietoja: Konsernijohtaja Reijo Saarenoja, Rakentajain Konevuokraamo Oyj, 09-89 48 240 tai 0400-940 810, reijo.saarenoja@rakentajainkonevuokraamo.fi Osavuosikatsaus on osoitteessa: www.rakentajainkonevuokraamo.fi Rakentajain Konevuokraamo -konserni on vuokraustoiminnan uranuurtaja Suomessa. Monipuoliset palvelut ulottuvat rakennustyökalujen vuokraamisesta suurten työmaiden koneiden, laitteiden ja siirtokelpoisten tilojen kokonaishallintaan. Yhtiö työllistää lähes 500 henkilöä yhteensä 63 toimipaikassa kautta maan. RK-konserni on markkinajohtaja kone- ja laitevuokrauksen sekä siirrettävien tilojen vuokrauksen ja myynnin kokonaismarkkinoilla. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/22/20020822BIT00930/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/22/20020822BIT00930/wkr0002.pdf