RAKENTAJAIN KONEVUOKRAAMO OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1-9/2003

Lehdistötiedote 12.11.2003 klo 10.30 RAKENTAJAIN KONEVUOKRAAMO OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1-9/2003 Rakentajain Konevuokraamo Oyj:n tammi-syyskuun liikevaihto oli 40, 53 milj. euroa (48,23 milj. euroa). Laskua edelliseen vuoteen oli 16,0 prosenttia. Katsauskauden tulos ennen satunnaisia eriä oli 7,91 milj. euroa (12,08 milj. euroa) laskien edelliseen vuoteen nähden 34,5 prosenttia. Osakekohtainen tulos oli 0,40 euroa (0,59 euroa). Konsernin koko vuoden liikevaihdon tason arvio säilytetään ja tarkennetaan välille 54-56 milj. euroa (61,04 milj. euroa). Samoin arvio tuloksesta rahoituserien jälkeen ennen satunnaisia eriä ja veroja säilytetään ja tarkennetaan välille 9,6-11,0 milj. euroa. Emoyhtiön 9 kk:n liikevaihto oli 23,03 milj. euroa laskien 6,3 prosenttia viime vuoden 24,57 milj. eurosta. Alakonsernin Tilamarkkinat Oy:n liikevaihto laski 17,86 milj. euroon viime vuoden 24,48 milj. eurosta eli laskua oli 27,1 prosenttia. - Kuluvan vuoden kolmas vuosineljännes oli odotusten mukainen. Konsernin emoyhtiön vuokraustoiminnan volyymi pysytteli edellisen vuoden vastaavan ajankohdan tasolla. Yleisen taloudellisen kasvun viivästyminen on sen sijaan edelleen lykännyt uusien siirrettävien rakennusten hankintapäätöksiä kuntasektorilla kuin muunkin teollisuuden taholla ja heijastuu siten tytärkonsernin, Tilamarkkinat Oy:n liikevaihtoon, konsernijohtaja Reijo Saarenoja toteaa. - Tytärkonsernin tilauskanta kolmannen neljänneksen lopussa oli kuitenkin merkittävästi korkeampi kuin edellisenä vuotena. Myönteistä näkymää tukee myös se, että kuntabudjeteissa on havaittavissa lukuisia koulu- ja päiväkotikohteita, jotka on aiottu toteuttaa vuonna 2004. Odotamme myös rakentamisen määrän ja siten kone- ja laitevuokrauksen jatkuvan suhteellisen hyvänä loppuvuoden ajan, Saarenoja jatkaa. - Vuoden varrella ja osittain jo viime vuoden puolella aloitetut kulujen ja resurssien leikkaukset ovat vaikuttaneet sekä emoyhtiössä että tytärkonsernissa koko kolmannen neljänneksen ajan. Tulos tältä neljännekseltä olikin jo selvästi parempi kuin alkuvuodelta. Toiminnan kulut pidetään alhaisella tasolla myös loppuvuoden ajan, Saarenoja painottaa. Merkittävä tapahtuma yhtiön liiketoiminnassa oli, kun Rakentajain Konevuokraamo Oyj osti 23.10.2003 solmitulla kaupalla Suomen Projektivuokraus Oy:n osakekannasta 60 prosenttia aikaisemmin omistetun 40 prosentin lisäksi. Ostetun yhtiön liikevaihto 30.4.2003 päättyneellä tilikaudella oli 10,95 milj. euroa. Kauppa nostaa RK-konsernin markkinaosuuden yli 30 prosenttiin ja siten johtavaksi kotimaassa. Kaupan odotetaan vahvistavan Rakentajain Konevuokraamo -konsernin osakekohtaista tulosta. Suomen Projektivuokrauksella on jo pitkään toiminnassa olleet ja positiivista tulosta tekevät tytäryhtiöt Pietarissa ja Tallinnassa. Rakentajain Konevuokraamo -konsernille kauppa merkitsee toimialueen laajennusta maan rajojen ulkopuolelle. Konsernituloslaskelma 1.1.-30.9.2003 1.000 € 1-9/03 1-9/02 muutos % Liikevaihto 40,53 48,23 - 16,0 Voitto ennen satunnaisia eriä 7,91 12,08 - 34,5 Tulos/osake, euroa 0,40 0,59 Lisätietoja: Konsernijohtaja Reijo Saarenoja, puh. 09-89481, 0400-940810, faksi 09-8948287 Varatoimitusjohtaja Vesa Koivula, puh. 09-89481, 040-5105710, faksi 09-8948287 Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan nähtävissä 12.11. klo 10.30 lähtien osoitteessa www.rakentajainkonevuokraamo.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00130/wkr0002.pdf