RK:n tuloksen taantuminen oli odotettua pienempi Rakentajain Konevuokraamon alkuvuoden tulos hieman alhaisempi kuin viime vuoden alussa Vuoden 2002 ensimmäinen neljännes toteutui pitkälti RK-konsernin johdon tekemän ennusteen mukaisesti. Tuloslukujen taantuma oli jopa hieman pienempi kuin ennakoitu. RK-konsernin liikevaihto oli 15,41 milj. euroa. Laskua oli 8,3 % edellisen vuoden 16,81 milj. eurosta, mikä johtui tytärkonsernin Tilamarkkinat Oy:n luovutettavien kohteiden pienemmästä määrästä. Emoyhtiön kone- ja laitevuokraus sen sijaan kasvoi 8,8 % nousten 6,85 milj. euroon. Tulos rahoituserien jälkeen ennen satunnaisia eriä, varauksia ja veroja oli 2,85 milj. euroa. Supistusta edelliseen vuoteen oli 8,7 %. Osakekohtainen tulos oli 0,14 euroa kun vastaava arvo viime vuonna oli 0,16 euroa. Alkuvuoden investoinnit ovat edellisen vuoden jaksoa selvästi vähäisemmät, ja vuokrauskalustossa olleita siirtokelpoisia tiloja on myyty aikaisempaa enemmän. Yhtiökokous myönsi RK-konsernin avainhenkilöille optio-oikeuksia B- osakkeisiin merkittäviksi vuosina 2004-2007. Hallitus valtuutettiin hankkimaan B-sarjan osakkeita 5 % yhtiön osakepääomasta sekä käyttämään hankittuja osakkeita mahdollisten yrityskauppojen vastikkeena. Rakentajain 1- 1- Konevuokraamo -konserni 3/200 3/200 2 1 milj. euroa Liikevaihto 15,41 16,81 Tulos rahoituserien 2,85 3,12 jälkeen Tulos/osake, euroa 0,14 0,16 RK-konsernin kasvutavoitteet ovat edelleen vankat ja kuluseuranta tuloksellista. Loppuvuoden suhteen konsernijohtaja Reijo Saarenoja pysyykin aikaisemmassa arviossaan: - Viimeaikaiset yleistä taloudellista kehitystä koskevat ennusteet ovat olleet rohkaisevia. Pysymme etukäteisarviossamme, koska esimerkiksi uudet rakennushankkeet toteutuvat jälkisyklisinä muuhun kehitykseen verrattuna. Vuoden toiselta ja kolmannelta neljännekseltä odotamme koko konsernin kohdalla kasvua, mutta viimeiselle neljännekselle emme vielä tässä vaiheessa aseta kasvuodotuksia. Koko vuoden konsernin liikevaihdon odotamme kasvavan muutamalla prosentilla viime vuoden 68 milj. eurosta. Tuloksen arvioimme asettuvan 13,5 ja 16 milj. euron välille, kun se viime vuonna oli lähes 17 milj. euroa. Lisätietoja: Osavuosikatsaus 16.5. klo 11.00 lähtien osoitteessa: www.rakentajainkonevuokraamo.fi Kysymyksiin vastaa konsernijohtaja Reijo Saarenoja, puh. 09-89 48 240 tai 0400-940 810 tai sähköpostitse reijo.saarenoja@rakentajainkonevuokraamo.fi Tiedotteen lähettäjä: Marja-Liisa Rosberg, AC-tiedotus Oy, puh. 09-696 2810 tai 040-5150 696 Rakentajain Konevuokraamo -konserni on vuokraustoiminnan uranuurtaja Suomessa. Palvelut ulottuvat rakennustyökalujen vuokraamisesta suurten työmaiden koneiden, laitteiden ja siirtokelpoisten tilojen kokonaishallintaan. Yhtiö työllistää lähes 500 henkilöä yhteensä 63 toimipaikassa kautta maan. RK-konserni on markkinajohtaja kone- ja laitevuokrauksen sekä siirrettävien tilojen myynnin ja vuokrauksen kokonaismarkkinoilla. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT00370/wkr0002.pdf