JYRSIJÄT PYRKIVÄT SISÄTILOIHIN

Report this content

Siellä missä on ruokaa, lämpöä, vettä ja piilopaikkoja lisääntymiselle, siellä on myös tuholaiseläimiä. Jyrsijöiden kuten hiiren ja rotan, aiheuttaminen ongelmien poistamiseksi tulee tuntea niiden ympäristö ja käyttäytymistavat. Hiiret ja rotat levittävät ulosteillaan bakteereita ja tuhoavat jyrsimällä esim. rakenteita, erilaisia kaapeleita, johtoja ja putkistoja. Jyrsijöistä aiheutuvia haittoja ovat lisäksi mm. virtsanhaju sekä monesti myös äänihaitat niiden kuljettaessa ruokaa varastoihinsa.

Miten siis tulee estää tauteja levittävien ja eri materiaaleille tuhoja aiheuttavien jyrsijöiden tulo sisälle esim. asuinkiinteistöön, mökille, varastoon tai toimistoon?

Kiinteistön ulkopuolella

1. Älä säilytä tavaroita rakennuksen seinustoilla. Rakennuksen ympärillä tulee olla kahden metrin vyöhyke, jossa ei ole istutuksia tai muita kasveja.

2. Pidä portit, ovet ja matalalla olevat ikkunat suljettuina.

3. Rakennusta ympäröivä maanpinta tulee päällystää esimerkiksi betonilla, kivilaatoilla tai asfaltilla.

4. Tiivistä rakennuksen ja maanpinnan välissä olevat raot. Ovien alarakoihin asennetaan kumilista tai kaksinkertainen nailonharjas.

5. Tiivistä putkien ja venttiilien läpiviennit uretaanimassalla, sementillä ja kanaverkolla tai muulla metalliverkolla.

6. Suojaa venttiilit, ilmanottoaukot yms. metalliverkolla, jonka silmäkoko on enintään 5 mm.

7. Tiivistä rakennuselementtien välit niin, ettei rako ole suurempi kuin 5 mm. Ulkokuoren sisäpuolella kulkevat ilmareiät tiivistetään metalliverkolla.

8. Ulkotiloissa säilytettävät tavarat ja materiaalit sijoitetaan ilmavan telineen päälle vähintään puolen metrin korkeudelle maanpinnasta ja kahden metrin etäisyydelle rakennuksesta.

9. Jyrsijöiden torjunta on syytä ottaa huomioon myös jätteiden käsittelyssä. Jätesäiliöt on pidettävä suljettuina ja hyvässä kunnossa. Säiliöiden on oltava helposti puhdistettavia.

Ulkotiloissa ei saa olla irrallisia jätteitä, avokomposti on rottien seisova pöytä. Jätehuoltotilojen on oltava tiiviisti suljettuja myös sisätiloissa.

Kiinteistön sisäpuolella

10. Korjaa tai tiivistä lattiassa ja seinissä olevat raot ja halkeamat.

11. Viemärijärjestelmän on oltava kunnossa. Lattiakaivoissa on oltava kiinteä ritilä tai säleikkö, ja kaivon sekä vesilukon tulee olla metallisia. Käytöstä poistetut viemärikaivot

täytetään betonilla. Tarkista säännöllisesti, että vesilukoissa on vettä.

12. Piilossa olevat tilat, kuten pienet varastot, ullakko ja ryömintätila on tarkastettava säännöllisesti.

13. Pidä keittiöt ja muut tilat joissa käsitellään elintarvikkeita puhtaina äläkä jätä esim. mökillä kuivatarvikkeita esille.

Lisätietoja antavat:

Aleksi Anttinen, liiketoimintayksikön päällikkö, Pest & Hygiene, puh. 0207 495 708, aleksi.anttinen@racx.fi

Juha Aro, operatiivinen päällikkö, Pest & Hygiene, puh. 0207 495 709, juha.aro@racx.fi

Jussi Tuomi, tuotepäällikkö, Pest & Hygiene, puh. 0207 495 764, jussi.tuomi@racx.fi

Terveellisen ja turvallisen elinympäristön asialla

Raksystems Anticimex on rakennus- ja kiinteistöalan sekä elintarvikehygienian palveluyritys. Olemme osa ruotsalaisen pörssiyhtiö Ratoksen omistamaa Anticimex-konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin kuntotarkastusyhtiö. Suomessa olemme tehneet yli 50 000 kuntotarkastusta, tuhansia kuntoarvioita ja -tutkimuksia, hygieniatarkastuksia ja tuhoeläintorjuntasopimuksia.

Tarjoamme asiakkaillemme palvelukokonaisuuksia, joiden avulla varmistamme terveellisen ja laadukkaan elinympäristön. Toimimme aktiivisesti alan kehitystehtävissä kiinteistöjen ja kansallisomaisuutemme edunvalvojina.

Yritysfaktat

Anticimex Ab perustettiin Ruotsissa vuonna 1934. Insinööritoimisto Raksystems Oy perustettiin vuonna 1989. Toimintaa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa ja Hollannissa. Anticimex Europen omistaja on ruotsalainen pörssiyhtiö Ratos Ab. Anticimex-konsernin vuoden 2010 liikevaihto oli 195 miljoonaa euroa. Konsernin 1900 työntekijää tekevät vuosittain noin miljoona asiakaskäyntiä.