Lutikoiden torjunnassa nopeus ratkaisee

Lutikoiden eli seinäluteiden runsastuminen on maailmanlaajuinen ilmiö. Myös Suomessa lutikoita on esiintynyt viime vuosina moninkertainen määrä verrattuna esimerkiksi 2000-luvun alkuun.

Keskeinen syy lutikoiden määrän moninkertaistumiseen on pyretroidien ja muiden tavallisimpien ludemyrkkyjen kieltäminen Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Toisaalta nykyajan lutikoissa on myrkyille resistenttejä kantoja, jotka sietävät jopa tuhatkertaisia pitoisuuksia verrattuna kantoihin, joilla vastustuskykyä ei ole.

”Ilmiö on tuttu myös sitä kautta, että toimeksiantojen määrä on kasvanut kymmenessä vuodessa yli kaksikymmenkertaiseksi”, kertoo agrologi, tuotepäällikkö Jussi Tuomi Raksystems Anticimex Oy:stä. Tuomi tähdentää nopean reagoinnin suurta merkitystä, kun kiinteistössä on tai epäillään olevan lutikoita. 5-8 millimetriä pitkä seinälude kykenee nimittäin piiloutumaan tehokkaasti seinä- ja lattiarakoihin ja elämään siellä ravinnotta jopa vuoden. Jos jälkihoito laiminlyödään, näkyvä ja iholla tuntuva ongelma saattaa siis palata.

Lutikka saalistaa ihmisen verta öisin. Jos ludeongelmaan havahtuu esimerkiksi vasta sitten, kun lakanoihin ilmaantuu kuolleista luteista peräisin olevia verijälkiä, ongelma on todennäköisesti jo niin pitkällä, että vaatteita, vuodevaatteita ja huonekaluja on hävitettävä.

”Tilannetta ei tarvitse päästää näin pahaksi. Pahimmalta välttyy, kunhan ottaa vitkastelematta asiantuntijaan yhteyttä. Asiantuntijalta saa päteviä ohjeita. Niitä kannattaa myös noudattaa, jos haluaa ludeongelmasta eroon. Esimerkiksi vuoteiden alle ei pidä jättää irtaimistoa, jos lutikkaongelma vaivaa”, Tuomi muistuttaa.

Lisätietoja: Raksystems Anticimex Insinööritoimisto Oy

tuotepäällikkö Jussi Tuomi, 0207 495 764, (040) 594 5401, jussi.tuomi@racx.fi

yksikön johtaja Aleksi Anttinen, 0207 495 708, aleksi.anttinen@racx.fi

Terveellisen ja turvallisen elinympäristön asialla

Raksystems Anticimex on rakennus- ja kiinteistöalan sekä elintarvikehygienian palveluyritys. Olemme osa EQT:n omistamaa Anticimex-konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin kuntotarkastusyhtiö. Suomessa olemme tehneet yli 50 000 kuntotarkastusta, tuhansia kuntoarvioita ja -tutkimuksia, hygieniatarkastuksia ja tuhoeläintorjuntasopimuksia.

Tarjoamme asiakkaillemme palvelukokonaisuuksia, joiden avulla varmistamme terveellisen ja laadukkaan elinympäristön. Toimimme aktiivisesti alan kehitystehtävissä kiinteistöjen ja kansallisomaisuutemme edunvalvojina.

Yritysfaktat

•Anticimex Ab perustettiin Ruotsissa vuonna 1934.
•Insinööritoimisto Raksystems Oy perustettiin vuonna 1989.
•Toimintaa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa ja Hollannissa.
•Anticimex Europen omistaja on EQT.
•Anticimex-konsernin vuoden 2010 liikevaihto oli 195 miljoonaa euroa.
•Konsernin 1900 työntekijää tekevät vuosittain noin miljoona asiakaskäyntiä.

Yrityksestä

Kansallisomaisuuden edunvalvontaa jo vuodesta 1989 Raksystems on vuonna 1989 perustettu rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijayritys. Olemme Suomen suurin kuntotarkastusyhtiö. Olemme tehneet yli 50 000 kuntotarkastusta ja -tutkimusta sekä suunnitelleet ja valvoneet satoja peruskorjaushankkeita. Tarjoamme asiakkaillemme palvelukokonaisuuksia, joiden avulla varmistamme kiinteistöomaisuuden arvon säilymisen ja terveellisen elinympäristön. Toimimme aktiivisesti alan kehitystehtävissä kiinteistöjen ja kansallisomaisuutemme edunvalvojina. Yritysfaktat Insinööritoimisto Raksystems Oy perustettiin vuonna 1989. Raksystems Insinööritoimisto Oy perustettiin vuonna 2014. Toimitusjohtaja Marko Malmivaara, DI. 18 toimipistettä – valtakunnallinen asiantuntijaverkosto. Työntekijöitä noin 100. Liikevaihto vuonna 2013 n. 11,8 M€. Ympäristöpolitiikkamme Vastuullisuus on yksi Raksystems Insinööritoimiston Oy:n perusarvoista. Raksystemsissä olemme sitoutuneet arvojemme mukaisesti ottamaan vastuuta yhteisestä ympäristöstämme. Lue lisää palveluistamme www.raksystems.fi