Uuden talon vuositarkastukseen kannattaa valmistautua huolella

Report this content

Taloyhtiön osakkaat ovat usein voimattomia kun ammattirakennuttaja järjestää lainmukaisen uuden taloyhtiön vuositarkastuksen eikä taloyhtiön hallituksen jäsenten tietotaito riitä pitämään taloyhtiön puolia. Näissä tilanteissa Raksystemsin asiantuntijan laatima raportti kiinteistön kunnosta ennen vuositarkastusta auttaa taloyhtiötä ja rakennuttajaa löytämään yhteisen sävelen takuukorjauksiin liittyvissä neuvotteluissa. Raksystems huolehtii myös taloyhtiön hallitusten jäsenten ja isännöitsijöiden osaamisesta järjestämällä maksuttoman koulutuksen uuden taloyhtiön vuositarkastukseen liittyvistä asioista.

Asuntokauppalaissa on säädetty uuden asunnon vuositarkastuksesta, joka perustajaosakkaan (rakennuttajan) tulee järjestää 12 - 15 kuukautta sen jälkeen kun rakennusvalvonta on hyväksynyt rakennuksen käyttöönotettavaksi. Asuntokauppalain ja sen velvoittavan pykälän taustalla on asunnon ostajan aseman turvaaminen. Ostajalla ja taloyhtiöllä on näin käytännössä vuosi aikaa havainnoida mahdollisia virheitä ja puutteita.

Uusissa rakennuksissa esiintyvät viat ovat usein sellaisia, että tavallinen mattimeikäläinen ei niitä kykene havaitsemaan. Maalipinnan epätasaisuudet vielä suhteellisen helposti jokainen saattaa huomata, mutta esimerkiksi vesikaton ongelmat vaativat jo taloyhtiön hallituksen palkkaaman asiantuntijan erillistä tarkastusta.

Harva taloyhtiön asukas tai edes hallituksen jäsen tulee kiivenneeksi katolle saati kurkistaneeksi yläpohjaan. Hallituksissa istuvat aivan tavalliset kansalaiset, jotka eivät ole kiinteistön kunnosta ja sen huolenpidosta sen enempää ammattinsa tai koulutuksensa kautta tietoisia.

Tästä syystä taloyhtiön kannattaa selvittää rakenteissa ja järjestelmissä olevat virheet, puutteet ja vauriot asiantuntijoiden avulla mahdollisimman tarkasti jo ennen vuositarkastusta. Asiantuntijoiden laatiman raportin muodossa taloyhtiö voi antaa perustajaosakkaal­le yksilöidyn luettelon kiinteistössä ilmenevistä vioista ja puutteista viimeistään vuositarkastuksessa. Usein vesikaton kaltaisissa rakenteissa havaittavat ongelmat tulevat ilmi vasta vuosien saatossa ja silloin reklamoiminen voi olla jo myöhäistä.

Raksystems Insinööritoimisto Oy on Tuomas Venermon (DI) johdolla kehittänyt palvelun, jonka tarkoituksena on turvata uusien kiinteistöjen lähtö vuosiensa elinkaarelle. Uuden taloyhtiön vuositarkastuksen ennakkotarkastuksessa Raksystemsin asiantuntijat tarkastavat taloyhtiön kunnossapitovastuuseen kuuluvat rakenteet ja perusjärjestelmät (LVI- ja sähköjärjestelmät) hyvissä ajoin ennen rakennuttajan järjestämää vuositarkastusta. Näin hallituksen jäsenet voivat mennä hyvillä mielin asiantuntijoiden laatiman raportin kanssa vuositarkastukseen ja pystyvät vaatimaan rakennuttajalta virheiden ja puutteiden korjaamista.

Tarvittaessa Raksystemsin asiantuntija on myös läsnä vuositarkastuksessa ja hän voi lisäksi toimia korjaustöiden valvojana, jolloin taloyhtiön osakkaiden ei tarvitse osallistua kiinteistön tarkastuksiin itse.

Raksystems haluaa turvata kotien pitkän eliniän sekä asukkaiden terveyden. Yksi yrityksen kulmakivistä on hallitusten jäsenten ja isännöitsijöiden kouluttaminen. Maaliskuun 11. Raksystems järjestää Vantaan toimipisteellään maksuttoman koulutuksen taloyhtiöiden hallituksen jäsenille sekä isännöitsijöille, jossa kerrotaan uuden taloyhtiön vuositarkastusta ohjaavasta Asuntokauppalaista, osakkaiden oikeuksista ja velvollisuuksista vuositarkastuksen yhteydessä sekä Raksystemsin vuositarkastuksen ennakkotarkastus- palvelun sisällöstä.

Lisätietoja aiheesta:

Tuomas Venermo
Osastopäällikkö, DI
tuomas.venermo@raksystems.fi

Ilmoittautumiset 11.3.2015 järjestettävään koulutukseen

Sanni Isosomppi
Markkinointipäällikkö
sanni.isosomppi@raksystems.fi

www.raksystems.fi

Kansallisomaisuuden edunvalvontaa jo vuodesta 1989

Raksystems on vuonna 1989 perustettu rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijayritys. Olemme Suomen suurin kuntotarkastusyhtiö. Olemme tehneet yli 50 000 kuntotarkastusta ja -tutkimusta sekä suunnitelleet ja valvoneet satoja peruskorjaushankkeita. Tarjoamme asiakkaillemme palvelukokonaisuuksia, joiden avulla varmistamme kiinteistöomaisuuden arvon säilymisen ja terveellisen elinympäristön. Toimimme aktiivisesti alan kehitystehtävissä kiinteistöjen ja kansallisomaisuutemme edunvalvojina.

Yritysfaktat

Insinööritoimisto Raksystems Oy perustettiin vuonna 1989.

Raksystems Insinööritoimisto Oy perustettiin vuonna 2014.

Toimitusjohtaja Marko Malmivaara, DI.

18 toimipistettä – valtakunnallinen asiantuntijaverkosto.

Työntekijöitä noin 100.

Liikevaihto vuonna 2014 n. 10,2 M€.

Ympäristöpolitiikkamme

Vastuullisuus on yksi Raksystems Insinööritoimiston Oy:n perusarvoista. Raksystemsissä olemme sitoutuneet arvojemme mukaisesti ottamaan vastuuta yhteisestä ympäristöstämme.

Lue lisää palveluistamme www.raksystems.fi

Avainsanat: