• Sustera Group/

Taloyhtiöt viivyttävät nyt putkiremontteja ikävin seurauksin – korjausten siirtämisestä voi koitua jopa 30 % kalliimpi hintalappu

Report this content

Putkiremonttien hinnat kallistuivat vuoden takaisesta 11,4 %. Tämä on saanut taloyhtiöt viivyttämään remontteja hintojen laskun uskossa. Ainoa oikea säästötoimenpide olisi toteuttaa remontit ajallaan eikä liian myöhään.

Raksystemsin rakennuttamisen ja valvonnan osastonjohtaja Jarno Nurminen muistuttaa, että kiinteistön rakenteet eivät ole ikuisia. Kun putkiremonttia siirretään tarpeeksi pitkään, ainoa vaihtoehto on toteuttaa remontti kiireellä ja raskaimmalla mahdollisella tavalla.

’’Viime hetkellä tehty remontti on noin 30 % kalliimpi toteuttaa. Esimerkiksi 40 neliömetrin kokoisen huoneiston kohdalla tämä tarkoittaa nykyhinnoin pääkaupunkiseudulla yli 12 000 € kalliimpaa hintaa osakkaalle. Hintojen nousuun verrattuna se on huomattavasti kalliimpi vaihtoehto’’, Nurminen kertoo.

Huonokuntoinen putkisto on kallis korjata

Merkittävin taloyhtiön putkiremontin hintaan vaikuttava tekijä on sen sisältö. Remontin sisältöön vaikuttavat taloyhtiön toiveet, mutta ennen kaikkea kiinteistön rakenteiden kunto.

Kevyemmillään putkiremontti voi sisältää viemäriputkien kunnostamista esimerkiksi sukittamalla eli päällystämällä vanha putki sisäpuolelta uudella putkella. Laajemmissa remonteissa nostetaan yleensä kiinteistön varustetasoa. Siinä uusitaan vesi- ja viemäriputkien lisäksi kylpyhuoneet ja nykyaikaistetaan muita kiinteistön järjestelmiä sekä yleisiä tiloja.

’’Kun putket ovat liian huonossa kunnossa, niiden uusiminen on ainoa vaihtoehto ja kevyempi toteutus voidaan unohtaa’’, Nurminen jatkaa.

Muita putkiremontin hintaan vaikuttavia tekijöitä ovat rakennusmateriaalien laatu ja markkinatilanne.

Taloudellisesti järkevä putkiremontti vaatii suunnitelmallisuutta

Taloyhtiön tulee varautua käyttövesi- ja viemäriputkien uusimiseen 30-60 vuoden kohdalla. Märkätilojen käyttöikä täyttyy 20-40 vuoden iässä.

Tarkempi putkiremontin ajankohdan määrittäminen vaatii aina puolueettoman asiantuntijan apua. Kuntoarvion avulla kiinteistön rakenteiden ja järjestelmien kunto selvitetään rakenne-, LVI- ja sähkötekniikan osalta. Arvioinnin pohjalta asiantuntijaryhmä muodostaa kiinteistölle pitkän tähtäimen suunnitelman eli PTS-ehdotuksen, johon kuuluu myös arvio putkiremontin ajoittumisesta.

’’Kun kuntoarvio on tehty, taloyhtiön pitää vain pitää siinä ehdotetuista toimenpiteistä kiinni. Vain siten putkiremontti saadaan toteutettua taloudellisesti järkevästi’’, Nurminen lopettaa.

Lisätietoja:

Jarno Nurminen, osastonjohtaja: rakennuttaminen ja valvonta, Raksystems.
jarno.nurminen@raksystems.fi, p. 030 670 5587.

Raksystems – Pohjolan paras, joka päivä!

Raksystems Groupin tehtävänä on auttaa kiinteistönomistajia pitämään rakennukset kunnossa. Tämä edistää kiinteistön käyttäjien sekä asukkaiden ja omistajien hyvinvointia. Myös ympäristö kiittää, kun edistämme aktiivisesti kestäviä valintoja ja arvoja. Vähennämme palveluillamme kiinteistöjen ympäristövaikutuksia ja kannustamme asiakkaitamme parempiin valintoihin.

Yrityksemme on perustettu vuonna 1989 ja työllistämme yli 600 asiantuntijaa Suomessa ja Ruotsissa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.raksystems.com.

Avainsanat:

Lainaukset

Viime hetkellä tehty remontti on noin 30 % kalliimpi toteuttaa. Esimerkiksi 40 neliömetrin kokoisen huoneiston kohdalla tämä tarkoittaa nykyhinnoin pääkaupunkiseudulla yli 12 000 € kalliimpaa hintaa osakkaalle. Hintojen nousuun verrattuna se on huomattavasti kalliimpi vaihtoehto.
Jarno Nurminen, osastonjohtaja: rakennuttaminen ja valvonta, Raksystems
Kun putket ovat liian huonossa kunnossa, niiden uusiminen on ainoa vaihtoehto ja kevyempi toteutus voidaan unohtaa.
Jarno Nurminen, osastonjohtaja: rakennuttaminen ja valvonta, Raksystems