Terveydelle haitallisen radonin mittauskausi on alkanut

Report this content

Radon on hajuton, mauton ja väritön terveydellemme vaarallinen jalokaasu. Se kulkeutuu sisälle koteihin ja työpaikoille maaperästä käsin. Radonin mittauskausi kestää1.9.-31.5. välisen ajan. Suomessa radonin aiheuttamat säteilyannokset ovat maailman korkeimpia.

Radonin mittauskausi sijoittuu viileämpään aikaan, jolloin rakennuksia yleisimmin lämmitetään ja ikkunat ja ovet pidetään suljettuina. Tämä luo rakennukseen alipaineen, joka saa radontason nousemaan, kun ilmaa imetään maasta lattian alta. Näissä olosuhteissa on mahdollista saada korkealaatuisia mittauksia ja vertailukelpoisia lukemia.

Mittauskauden aikana voidaan suorittaa virallista radonpitoisuuksien mittaamista niin kodeissa, työpaikoilla kuin julkisissa rakennuksissakin.

Kuinka kauan radonin mittaaminen kestää?

Radonmittauksen tulee kestää vähintään kaksi kuukautta. Sitä tarkemman vuosikeskiarvon saa, mitä kauemmin mittaa. Mikäli mittaaminen jää alle kahteen kuukauteen, ei lukemista voida arvioida pitkän aikavälin keskiarvoa tarpeeksi luotettavasti. Radonpitoisuuden vuosikeskiarvo saadaan kertomalla mitattu tulos kertoimella 0,9.

”Radonpitoisuuksien mittaaminen on helppoa. Kuluttaja tai esimerkiksi taloyhtiön edustaja voi tilata tätä varten suunnitellut radonmittauspurkit käyttöönsä. Kahden kuukauden kuluttua akkreditoitu laboratorio analysoi ne ja asiantuntija toimittaa analyysin sisäilman radonpitoisuudesta”, Mikko Näppä, Raksystems Suomen radonhallinnan liiketoimintapäällikkö kertoo.

Taloyhtiöille ja työpaikoille on saatavissa myös radonmittaus asiantuntijan tekemänä palveluna. Suomessa toiminnanharjoittajalla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työpaikan radonmittauksesta.

Vaikka radon on vaikeasti ihmiselle havaittavissa ja terveydelle erittäin haitallista, niin sen mittaaminen ja poistaminen on onneksi helppoa. Vanhojen rakennusten radonpitoisuudet on helposti ja taloudellisesti korjattavissa”, Näppä rauhoittaa.

Lisätietoja:

Mikko Näppä, liiketoimintapäällikkö Raksystems Suomen radonhallinta, puh. +358 50 433 0523, mikko.nappa@raksystems.fi

Raksystems – Pohjolan paras, joka päivä!

Raksystems Groupin tehtävänä on auttaa kiinteistönomistajia pitämään rakennukset kunnossa. Tämä edistää kiinteistön käyttäjien sekä asukkaiden ja omistajien hyvinvointia. Myös ympäristö kiittää, kun edistämme aktiivisesti kestäviä valintoja ja arvoja. Vähennämme palveluillamme kiinteistöjen ympäristövaikutuksia ja kannustamme asiakkaitamme parempiin valintoihin.

Yrityksemme on perustettu vuonna 1989 ja työllistämme yli 730 asiantuntijaa Suomessa ja Ruotsissa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.raksystems.fi.

Pikafaktat

Terveydelle haitallisen radonin mittauskausi on alkanut. Radonin mittauskausi kestää 1.9.-31.5. välisen ajan. Suomessa radonin aiheuttamat säteilyannokset ovat maailman korkeimpia.

Lainaukset

Mikko Näppä, liiketoimintapäällikkö Raksystems Suomen radonhallinta