72 tunnin liikennehaasteen voittajat toisivat palvelut liikenteen luokse

Lehdistötiedote 22.11.2019 klo 16.30

72 tunnin liikennehaasteen on voittanut joukkue Ykköslaituri. Tuomariston arvion mukaan ryhmä onnistui luomaan selkeän ja realistisen konseptin Tampereen Koilliskeskuksen solmukohdasta. Konseptissa visioitiin ihmisen kokoista kävelykaupunkia, jossa palvelut tuodaan liikenteen luokse, ei liikennettä palveluiden luokse. Muita konseptin elementtejä olivat hiilineutraalius, jaettu eläväinen kaupunkitila ja keskustaelämän hyödyt maltillisemmalla hinnalla.

72 tunnin liikennehaasteen voitti vuonna 2019 joukkue Ykköslaituri. Kuvassa vasemmalta Liisa-Maija Karlsson, Aleksi Rauhala, Vili Pajunen ja Pauliina Kivineva.

72 tunnin liikennehaaste on nimensä mukaisesti 72 tunnin aikana suoritettava liikenneaiheinen kilpailu. Tänä vuonna kilpailu toteutettiin Tampereella. Joukkueiden tehtävänä oli ideoida kehittämiskonsepteja kahteen tulevaan solmukohtaan: Hiedanrantaan ja Lielahteen sekä Koilliskeskukseen. Liikennehaaste käynnistyi 19.11.2019 ja se toteutettiin 72 tunnissa. Opiskelijoista muodostettiin joukkueita, joissa oli edustettuina eri osaamisaloja Tampereen korkeakouluyhteisön opiskelijoista.

Voittajajoukkueessa olivat mukana projektipäällikkönä toiminut Pauliina Kivineva, Liisa-Maija Karlsson, Aleksi Rauhala ja Vili Pajunen. Voittajajoukkueessa oli opiskelijoita Tampereen korkeakouluyhteisön kaikilta kampuksilta.

─ 72 tuntia meni nopeasti, sillä meillä oli joukkueena todella hauskaa ja saimme naurusta energiaa työskentelyyn. Opimme paljon asiantuntijapalautteesta ja epävarmuuden sietämisestä, kun ei nähnyt muiden ryhmien työskentelyä oli vain luotettava omaan tekemiseen. Oli hieno huomata, miten monialaisen joukkueemme jäsenet tarkastelivat samaa teemaa kaikki eri näkökulmista, kiteyttää voittajajoukkue yksimielisesti.

Kilpailutöitä arvioivat Tampereen kaupungin, Pirkanmaan ELY-keskuksen, Tampereen raitiotie Oy:n, Tampereen korkeakouluyhteisön ja Rambollin monialaiset edustajat. Tuomariston puheenjohtajana toimi projektipäällikkö Antti Haukka Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelmasta.

─ Oli hieno nähdä, että vaikka kilpailun nimi on liikennehaaste, yksikään ryhmä ei ollut piirtänyt pelkästään katusuunnitelmaa, vaan tarkastellut kaupunkitilaa ja kaupunkielämää kokonaisvaltaisesti. Opiskelijoille on varmasti ollut hyödyllistä oppia keskustelemaan eri alojen osaajien kanssa. Kapealla näkökulmalla ei nykymaailman kaupunkisuunnittelussa enää pärjää. Myös joukkueiden kehityskaari oli hyvä, viimeisen vuorokauden aikana oli tapahtunut paljon edistystä, Haukka summaa.

Kilpailun voittajajoukkue pääsee Liveable cities -opintomatkalle Kööpenhaminaan kevään 2020 aikana.

Kilpailun järjestivät Tampereen kaupunki, Pirkanmaan ELY-keskus, Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Ramboll Finland Oy. Järjestäjien edustajat toimivat työn ohjaajina ja tuomareina. Kilpailun koordinaattorina toimi Ramboll Finland Oy.

Kilpailutyöt löytyvät liikennehaasteen verkkosivuilta.

Antti Haukka, Tampereen kaupunki, puh. 040 1807096, antti.haukka@tampere.fi

Maija Musto, Ramboll Finland Oy, 050 544 1023, maija.musto@ramboll.fi

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 15 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 400 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa. Onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. fi.ramboll.com.