• Ramboll Finland Oy/

Helsinki, Turku ja Tampere ovat Suomen elinvoimaisimmat kaupungit - Kerava elävin keskikokoisista, Kauniainen pienistä kaupungeista

Lehdistötiedote 22.9.2021 klo 9.00

Helsinki tarjoaa asukkailleen parhaat mahdollisuudet saavuttaa arjen palveluitaan 15 minuutin säteellä. Muissakin suurissa kaupungeissa, kuten Turussa, Tampereella, Espoossa ja Vantaalla, palvelut ovat hyvin saavutettavissa, selviää Rambollin luoman LIVCY-konseptin kuntatason elävyysindeksistä. Pienemmistä kaupungeista Kerava, Järvenpää, Hyvinkää, Raisio ja Riihimäki ovat elinvoimaisimpia. Rakenteestaan johtuen Oulu ei pärjää elinvoimassa muihin suuriin kaupunkeihin verrattaessa.

Kaupunkirakenteesta ja -kehityksestä käytävässä keskustelussa ”15 minuutin kaupungit” ovat tällä hetkellä tärkeä aihe. Rambollilla on kehitetty konsepti, jonka avulla voidaan mitata ja vertailla kuntien ja kaupunkien elävyyttä ja sitä, miten hyvin 15 minuutin ajatus toteutuu Manner-Suomen kaupungeissa.

LIVCY on Rambollin kehittämä mitattavaan tietoon perustuva sovellus ja palveluportaali, jonka avulla voi tarkastella kaupunkialueiden elävyyttä kunta-, postinumero- ja 250x250m korttelitasolla. Indeksi lasketaan yksinkertaistettuna palveluiden etäisyyksien ja arvioidun käyttöuseuden mukaan siten, että mitä lähempänä palvelu sijaitsee, sitä enemmän kaupunki saa pisteitä.

LIVCY-tarkasteluteemoja ovat kaupalliset palvelut (mm. apteekki, kauppa, ravintola/kahvila), koulutus ja terveyspalvelut (mm. peruskoulu, päiväkoti, terveyskeskus/-asema), liikkuminen (mm. julkisen liikenteen pysäkki, jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksien määrä), kulttuuri (mm. teatteri, museo, konsertti), viher- ja virkistysalueet (mm. virkistys- ja kuntoilureitit ja leikkipaikat) sekä liikunta (mm. kuntokeskukset, pallokentät ja uimapaikat ja -hallit).

- Indeksin taustana on 15 minuutin kaupungin ajatus eli kaikki olennaiset palvelut ovat saavutettavissa tuossa ajassa, kävellen tai polkupyörällä. Kävely on tasa-arvoinen liikkumisen muoto, kertoo Rambollin kaupunki- ja hankekehityksen palvelupäällikkö Eero Salminen. - Kaupunkisuunnittelun näkökulmasta juuri 15 minuutin välimatkat mahdollistavat sen, että arkinen asiointi sujuu ilman merkittävää ajankäyttöä palveluiden äärelle pääsemiseksi. Asioiden toimittaminen ilman autoa takaa myös kävelyn ja pyöräilyn terveyshyödyt.

Etelä-Suomen kaupungit elinvoimaisimpia

Elinvoimaisimmat kaupungit ovat suhteellisen tiiviitä ja asukkaiden saatavilla on laaja kirjo palveluita lyhyen matkan päässä. Elävyysindeksin mittausten mukaan suurista, yli 50 tuhannen asukkaan kaupungeista, Helsinki, Turku, Tampere, Espoo ja Vantaa ovat elinvoimaisimmat. Oulu sen sijaan ei yllä kärkisijoille. Oulun saama pistemäärä on 66/100.

- Tätä selittää Oulun rakenne – kuntaliitosten myötä Ouluun kuuluu myös maaseutualueita. Kun tilastoruutu tarkennetaan Oulun keskustaan, se on yhtä elinvoimainen kuin muutkin suuret kaupungit ja sen indeksi on 96/100, mikä on huipputasoa, selventää Salminen. Koko maan elinvoimaisuusindeksi on 57/100.

Oulun tapaan myös esimerkiksi Espoo jakautuu useampaan alueeseen. Espoon Matinkylän alueella elävyysindeksi on 85/100, kun taas Pohjois-Espoossa 32/100. Muun muassa kaupallisia sekä kulttuuripalveluja, kouluja ja terveyspalveluja on Pohjois-Espoossa huomattavasti vähemmän kuin vaikka Matinkylässä, Tapiolassa tai Leppävaarassa. Verrattuna Ouluun, Espoon kokonaispistemäärää nostaa kuitenkin hyvän palvelutason joukkoliikenne, joka on kaikkialla kohtalaisen hyvin saavutettavissa.

Indeksi osoittaa kaupunkirakenteen merkityksen

20-50 tuhannen asukkaan kaupungeista elinvoimaisimpia ovat Kerava, Järvenpää, Hyvinkää, Raisio ja Riihimäki ja alle 20 tuhannen asukkaan kaupungeista Kauniainen, Pirkkala, Pietarsaari, Forssa ja Kempele. Indeksi näyttää selkeästi mikä merkitys on kaupunkirakenteella. Esimerkiksi Kerava on tiiviin rakenteensa ansiosta elinvoimainen, kun taas pääkaupunkiseudun kupeessa sijaitseva radanvarsikunta, Kirkkonummi, palveluineen levittyy huomattavasti laajemmalle alueelle eikä mahdu elinvoimaisimpien kaupunkien kärkijoukkoon.

LIVCY-konsepti on kehitetty helpottamaan kaupunkeja ja kuntia ymmärtämään monipuolisesti eri alueidensa tarpeita. Käyttöliittymän kautta esimerkiksi kuntapäättäjät, suunnittelijat ja sijoitusyhtiöt saavat työnsä tueksi helposti omaksuttavan indeksin kaupunkialueen elävyydestä. Livcy tarjoaa työkalut elävyyden mittaamiseen, alueiden kehittämiseen, suunnitteluun ja seuraamiseen.

LIITE: LIVCY-elävyysindeksivertailu Manner-Suomi

Lisätietoja:
Eero Salminen, palvelupäällikkö, kaupunki- ja hankekehitys, Ramboll Finland Oy
puh. 050 325 7830, s-posti eero.salminen@ramboll.fi

LIVCY by Ramboll -verkkosivusto https://fi.ramboll.com/livcy

Ramboll on johtava kestävien kaupunkien ja yhteiskuntien suunnittelu- ja konsultointiyritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 16 000 asiantuntijaa globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 500 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ja kestävät ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa. fi.ramboll.com