Karttaliittymä helpottamaan Espoon kaupungin valtavan kiinteistömassan hallintaa

Espoon Tilapalvelut -liikelaitoksen käyttämään graafiseen tilahallintajärjestelmään on viety jo noin 700 000 neliömetriä kaupungin toimitiloja. Nyt järjestelmän käyttöä on tarkoitus laajentaa karttaliittymän avulla. Tavoitteena on tilojen käytön tehostaminen.

Espoon kaupungilla on käytössään toimitiloja noin 1,2 miljoonaa neliömetriä, muun muassa virastoja, päiväkoteja, kouluja ja terveysasemia. Tilapalvelujen käyttämään RambollFM-tilanhallintajärjestelmään on jo siirretty osa kaupungin käytössä olevien tilojen pohjakuvista sekä tiedot tilojen käyttäjistä ja vuokralaisista.

Nyt järjestelmän käyttöä on tarkoitus laajentaa. Uutena ominaisuutena mukaan on tuotu karttaliittymä-raportointi. Alueellinen karttanäkymä helpottaa suuren kiinteistömassan hallintaa.

– Karttaliittymästä voi hakea rakennukset niiden omistajien, sijainnin ja käyttötarkoituksen mukaan. Alueen kiinteistöjen omistajuusjakauman näkee yhdellä silmäyksellä, kertoo yksikönpäällikkö Kimmo Nikama Rambollista.

– Havainnollisten karttojen avulla voimme tuoda toimitilakantaamme helposti näkyväksi niin tilojen käyttäjille kuin toimitilajohtamisenkin avuksi. Työkalu auttaa meitä myös vastaamaan tärkeään tavoitteeseemme eli tilojen käytön tehostamiseen, Tilapalvelujen toimitusjohtaja Maija Lehtinen sanoo.

Uudesta karttaliittymästä löytyy lisäksi tieto oppilasmääristä Espoon kouluissa.

– Tilanhallintajärjestelmä voi toimia toimitilajohtamisen ja palveluverkon suunnittelun apuna, koska siitä näkee toteutuneet oppilasmäärät eri kouluissa ikäryhmittäin. Näin voidaan varautua nykyhetken ja tulevaisuuden tilatarpeeseen paremmin ja myös suunnitella uusia tiloja todellisen tarpeen mukaisesti, Nikama sanoo.

Järjestelmä mahdollistaa kiinteistöjen luokittelun eri tavoin. Luokitteluun vaikuttavat esimerkiksi rakennusten kunto, sijainti, energiamuoto ja ikä. Nyt käyttöön otettava karttaliittymä mahdollistaa kiinteistöjen alueellisen tarkastelun visuaalisesti kiinnostavalla tavalla.

Tilapalvelut on käyttänyt Ramboll Finlandin graafista RambollFM-tilahallintajärjestelmää vuodesta 2016 alkaen parantaakseen tilojensa käyttöä ja saavuttaakseen kustannussäästöjä.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Maija Lehtinen, Tilapalvelut-liikelaitos, Espoon kaupunki p. 046 877 3683 maija.lehtinen@espoo.fi

Yksikönpäällikkö Kimmo Nikama, Ramboll, p. 040 770 7750 kimmo.nikama@ramboll.fi

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 15 500 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 500 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa. Onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. fi.ramboll.com.