Kaupunkipyörät rullaamaan

Lehdistötiedote 11.5.2016 klo 9

Kaupunkipyörät tekevät tuloaan suomalaisiin kaupunkeihin. Kaupunkipyörä on yhteiskäyttöpyörä, jonka kuka tahansa voi lunastaa käyttöönsä. Rambollin koordinoimassa hankkeessa kehitetään nykyaikaisen kaupunkipyöräjärjestelmän toimintamallia Oulun, Tampereen, Jyväskylän ja Lahden kaupungeille.

Hankkeessa tutkitaan järjestelmän toiminta- ja käynnistämismahdollisuuksia sekä investointi- ja käyttökustannuksia erikseen kussakin työssä mukana olevassa kaupungissa. Tärkeää on kartoittaa myös kaupunkipyörien operointitavat, valvonta ja seuranta sekä rahoitusmallit. Lisäksi selvitys kattaa kuvaukset pyöristä, asemista, lukitustekniikoista, kustannuksista, maksu- ja seurantamenetelmistä sekä käyttäjien rekisteröitymistavoista järjestelmään.

─ Tavoitteena on saada käsitys siitä, millainen olisi toimivin järjestelmä kussakin kaupungissa. Samalla kartoitetaan operaattoreiden ja järjestelmätoimittajien halukkuutta lähteä toteuttamaan järjestelmää tarkastelussa oleviin kaupunkeihin, kertoo hankkeen projektipäällikkö Reijo Vaarala Rambollista.

Hankkeessa räätälöidään kullekin kaupungille oma kaupunkipyöräjärjestelmän konsepti, jossa otetaan kantaa muun muassa järjestelmän laajuuteen, pyörätyyppeihin, pyöräasemiin ja -telineisiin sekä maksu- ja informaatiojärjestelmiin. Keskeinen tavoite on, että työssä saavutettaisiin kaikille tarkastelussa mukana oleville kaupungeille konsepti, joka alentaisi kaupunkien kynnystä toteuttaa kaupunkipyöräjärjestelmä.

Hanke on saanut Liikenneviraston vuoden 2016 Liikkumisen ohjauksen valtionavustuksen ja siitä tehdään raportti Liikenneviraston julkaisusarjaan, joten hanke antaa eväitä myös muille kaupungeille kaupunkipyöräjärjestelmän suunnitteluun.

Suunnittelupäällikkö Reijo Vaarala
Liikennejärjestelmät, Ramboll Finland Oy
Puh. 040 7160 769

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti  2 100 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme.