Keskustakirjasto alkaa näkyä: rakentaminen käynnistyi

Ramboll Finland, Lehdistötiedote 18.2.2016 klo 14.30

Keskustakirjaston rakennustyöt liikahtivat konkreettisesti eteenpäin, kun työmaalla tehtiin tänään ensimmäinen betonivalu. Perustuksien tekeminen aloitetaan rakennuksen pohjoispäästä anturoiden valamisella. Samalla käynnistyy Rambollin suunnittelemien teräs- ja betonirakenteiden rakentaminen.

Arkkitehtuuriltaan ainutlaatuisen kirjastorakennuksen perustustyöt tehdään huolellisesti. Anturat ovat tärkeät, sillä ne ovat perusta koko rakennukselle. Ennen perustuksien rakentamista työmaalla on kaivettu, louhittu kalliota ja tehty muita maanrakennustöitä viime syksystä alkaen. Aikataulussa on pysytty, vaikka talvisää onkin ollut oikukas.

― Rakennustöiden alkaminen on ilahduttava askel eteenpäin. Sen myötä hanke konkretisoituu, ja tulee kaikille näkyvämmäksi, toteaa Helsingin kirjastotoimen johtaja Tuula Haavisto.

Kirjaston elinkaari on pitkä ja siksi kellarin perustuksen ja seinien suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota vedenpitävyyteen.

― Anturoiden valuun on varattu 45 päivää, ja niiden päälle tulevien seinien valu kestää 85 päivää. Ensimmäiseksi valetaan kirjaston kellarin ulkoseinän anturoita, jotka ovat kiinni kalliossa ja muodostavat sen kanssa vesitiiviin rakenteen kellarin ympärille, kertoo projektinjohtaja Johan Rosqvist Rambollista.

Anturoiden valu varmistettiin maanantaiaamuna tehdyllä raudoitustarkastuksella. Keskustakirjasto-hankkeessa rakennesuunnittelun projektipäällikkönä toimivan Johan Rosqvistin tarkastuksen mukaan työmaan raudoitus ja muotitus on tehty suunnitelmien mukaisesti.

Keskustakirjasto valmistuu syksyllä 2018. Ovet aukeavat kirjaston käyttäjille kalustamisen ja muiden valmistelujen jälkeen saman vuoden joulukuussa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 98 miljoonaa euroa.

Johan Rosqvist, Ramboll, puh. 041 545 6574, johan.rosqvist@ramboll.fi
Tuula Haavisto, Helsingin kaupunki, puh. 040 551 7335

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti  yli 2 000 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme.

Rakennustöiden alkaminen on ilahduttava askel eteenpäin. Sen myötä hanke konkretisoituu, ja tulee kaikille näkyvämmäksi.
Tuula Haavisto, Helsingin kaupunki
Ensimmäiseksi valetaan kirjaston kellarin ulkoseinän anturoita, jotka ovat kiinni kalliossa ja muodostavat sen kanssa vesitiiviin rakenteen kellarin ympärille.
Johan Rosqvist, Ramboll