Opiskelijat ideoivat Oulussa kestävästi liikkuvaa Linnanmaata 2025

Lehdistötiedote 27.2.2020

Oulun yliopistossa on alkuvuoden ajan ollut käynnissä poikkitieteellinen opintojakso, Kestävästi liikkuva Linnanmaa, jonka avulla on haettu uusia ideoita Oulun Linnanmaan kampusalueen ja kestävän liikkumisen olosuhteiden kehittämiseksi. Opintojakso on ollut samalla kilpailu, jonka voittaja julkistettiin tänään kurssin päätösseminaarissa.

Opintojakson toteutettiin laajassa yhteistyössä alan toimijoiden eli Oulun kaupungin, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen, Suomen Yliopistokiinteistöjen, Oulun yliopiston ja Ramboll Finlandin kanssa. Näiden toimijoiden muodostama raati valitsi voittajaksi työn nimeltä Virta.

Voittajaryhmä sisäisti haasteen ja aihepiirin hienosti, ja lähti työstämään sitä rohkeasti. Lähestymiskulma oli laaja ja monipuolinen. Työ sisälsi sekä suuria visioita että pieniä, helposti toteutettavia toimenpiteitä. Kestävän kehityksen tavoitteet oli huomioitu voittajatyössä erinomaisesti.

- Yhteistyö opiskelijoiden ja oppilaitosten kanssa on antoisaa. Yhteinen työstäminen tuo opiskelijat ja alan asiantuntijat lähemmäs toisiaan. Opiskelijat nostavat esiin tuoreita ajatuksia ja visioita tulevaisuuden liikkumisesta. Osa näistä on jalostettavissa konkreettisiksi toimenpiteiksi tulevaisuudessa, sanoo liikenneinsinööri Saija Räinä Oulun kaupungilta.

Opiskelijoille opintojakso tarjosi mahdollisuuden tutustua liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun toimialaan ja alueellisiin toimijoihin konkreettisella ja kiinnostavalla tavalla. Opintojaksoon osallistui reilut kolmekymmentä opiskelijaa, jotka jakaantuivat kuudeksi ryhmäksi. Ryhmissä opiskelijat muodostivat vision tulevaisuuden liikkumisesta sekä työstivät konkreettisia ratkaisuja kestävän liikkumisen edistämiseksi. Työn tukena oli luentosarja, jossa opiskelijat saivat monipuolisen kattauksen alan tuoreinta tietoa ja osaamista.

- Oli hienoa huomata, että pystyimme eri alojen opiskelijoina täydentämään toistemme osaamista ja jakamaan yhteisen liikkumisen vision. Ja, oli mielenkiintoista lähteä ratkaisemaan ongelmaa, joka on lähellä omaa arkea. Tämän tyyppisiä kursseja saisi olla enemmänkin, oli voittajaryhmän yhteinen näkemys.

- Kestävästi liikkuva Linnanmaa -opintojakso on hyvä esimerkki opiskelijoita, yrityksiä ja viranomaisia osallistavasta, monialaisesta yhteistyöstä, joissa kaikki voivat oppia toisiltaan. Uudet ideat ja osaajat ovat alalle enemmän kuin tervetulleita, toteaa yksikönpäällikkö Sonja Aarnio Rambollista.

Kuvassa voittajajoukkue eli Ville Paananen, Markus Rytkönen, Ville Pyhäjärvi ja Suvi Korhonen. Kuvasta puuttuu Suvi Poikkeus.

Lisätietoja
Ramboll, Kaupunkiympäristö ja -liikenne, yksikönpäällikkö Sonja Aarnio p. 040 189 9330, sonja.aarnio@ramboll.fi

Oulun kaupunki, Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, kadut ja liikenne, liikenneinsinööri Saija Räinä p. 050 570 0723, saija.raina@ouka.fi

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 15 500 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 500 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa. Onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. fi.ramboll.com.