R8 Technologies ja MOPRIM Ramboll Bright Ideas Challengen voittoon

Lehdistötiedote 28.5.2019 kello 9:00

R8 Technologies ja MOPRIM Oy julistettiin viikon mittaisen Ramboll Bright Ideas Challenge -innovointikilpailun voittajiksi, ja 30 000 euron yhteistyösopimus parhaiden ideoiden kehitykseen ja pilotointiin jaettiin näiden kahden startupin kesken. Runner-upeiksi tuomaristo valitsi Emooterin ja CHAOS architects Ltd:n.

– Tavoitteemme oli, että kilpailun tuloksena Ramboll voi löytää yhden tai useamman yhteistyökumppanin kehittämään palveluja asiakkaillemme. Kahden voittajan ja runner-upin lisäksi aiomme käydä keskusteluja myös muiden kisaan osallistuneiden startupien kanssa, vakuutti kisan antiin tyytyväinen Rambollin Finlandin kehitysjohtaja Jussi Himanen.

Yhdeksän kansainvälistä startupia oli valittu Rambollin uudessa pääkonttorissa Ramboll Villagessa kisattavalle innovaatioviikolle hakemusten ja haastattelujen kautta. Hakemuksia tuli runsaasti, sillä Rambollilla on johtavana kansainvälisenä suunnittelu- ja konsultointialan yrityksenä mahdollisuus tarjota startup-yrityksille ovia avaavia kumppanuuksia. Loppukilpailuun kahta eri toimialan haastetta pääsivät ratkaisemaan CHAOS Architects, 8-bit-sheep, Top Data Science, Extreme Consulting, R8 Technologies, Emooter, MOPRIM, Mapple ja Maplet Oy.

Älykkään rakentamisen haasteeseen osallistui viisi kasvuyritystä, jotka toivat eri lähtökohdista uusia näkökulmia siihen, kuinka rakennusten käyttöä ja prosesseja voidaan tehostaa.  Infratoimialan haasteessa keskityttiin siihen, kuinka paikkatietoa voidaan hyödyntää tehokkaammin kaupunki- ja sijaintisuunnittelussa. Startupit etsivät ratkaisuja haasteisiin Rambollin asiantuntijoita ja monialaista osaamista hyödyntäen ja saivat pitkin viikkoa sparrausta niin Rambollin asiantuntijoilta kuin johtoryhmän jäseniltäkin. Osallistujat kehuivatkin kilpaa hyvää yhteistyötä kilpailun mentoreiden ja asiantuntijoiden kanssa.

Perjantain pitchaukset Ramboll Finlandin uudessa pääkonttorissa Ramboll Villagessa huipensivat koko viikon kestäneen Ramboll Bright Ideas Challengen. Tuomariston arviointi perustui tuotteen tai palvelun ainutlaatuisuuteen, toteutusmahdollisuuksiin ja siihen, miten tuote sopisi Rambollin asiakkaille. Älykkään rakentamisen haasteen voitti R8 Technologies ja infran haasteen MOPRIM Oy.

Kilpailu käytiin upouuteen pääkonttoriin valmistuneissa startuptiloissa, jotka rakennettiin kasvuyritysten ja Rambollin yhteistyön lisäämiseksi. Startupien on mahdollista työskennellä samoissa tiloissa myös mahdollisissa Ramboll Bright Ideas Challenge -kisan poikimissa jatkokehitysprojekteissa.

Lisätiedot:

Jussi Himanen, Kehitysjohtaja, Ramboll, Puh. +358 40 5457725, jussi.himanen@ramboll.fi

Ella Laurila, Partner Manager, Ramboll, Puh. +358 40 5493029, ella.laurila@ramboll.fi

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 15 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 400 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa. Onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. fi.ramboll.com.