Ramboll isännöi keskustelufoorumia arktisen alueen kestävästä kehityksestä

Arktisen alueen johtava suunnittelu- ja asiantuntijayritys Ramboll toimi isäntänä keskustelufoorumissa, jossa vaihdettiin ajatuksia arktisen alueen yhteiskunnallisen kehityksen haasteista ja ratkaisuista. Norjan Tromssassa järjestetty tilaisuus toi yhteen arktisen alueen toimijoita elinkeinoelämän, kansalaisjärjestöjen ja ministeriön edustajista tutkijoihin ja kaupunginjohtajiin.

Keskustelujen pohjana oli Rambollin tuore analyysi mahdollisuuksista ja riskeistä, jotka liittyvät yhteiskunnallisen kehityksen muutokseen arktisella alueella. Muutos juontaa juurensa monikansallisten yritysten kasvaneeseen kiinnostukseen muun muassa energiaan, öljyyn, kaasuun ja kaivosteollisuuteen. Keskustelufoorumissa perehdyttiin siihen, miten kehitystä voidaan tulevaisuudessa saavuttaa kestävällä tavalla.

Rambollin tutkimuksen mukaan pitkän tähtäimen kestävä yhteiskunnallinen kehitys on mahdollista, jos tasapaino yhteiskunnan, talouden, hallinnon, ympäristön sekä kaupunkien kehittämisen välillä säilyy. Pohjoisen kaupungeilla on erilaiset vahvuudet, ja erityisesti isommat kaupungit ovat onnistuneet houkuttelemaan erilaisia teollisuudenaloja, monipuolista asiantuntemusta ja erilaisia kulttuureja. Tämä luo vahvan pohjan tulevaisuuden kasvulle ja kehitykselle verrattuna pienempiin ja yksittäisiin toimialoihin nojaaviin kaupunkeihin.

– Kestävän yhteiskunnan asiantuntijana haluamme olla eturivissä keskustelemassa vastuullisesta kehityksestä arktisella alueella, sanoi Rambollin Arktisen alueen johtaja Nils Arne Johnsen, joka isännöi tilaisuutta.

– Keskustelufoorumi auttoi tuomaan uutta valoa vahvat intressit alueella omaavien toimijoiden toiveisiin ja huolenaiheisiin. Samalla se auttoi luomaan ymmärrystä toimijoiden välille siitä, miten voimme jatkossa edetä tämän erittäin tärkeän asian kanssa.

Lisätiedot ja tiivistelmä Rambollin analyysista ja tuloksista:

Nils Arne Johnsen, Arctic Director, nils.arne.johnsen@ramboll.no

Rambollin rooli arktisella alueella

Ramboll on arktisen alueen johtava suunnittelu- ja asiantuntijayritys. Ramboll on työskennellyt arktisen alueen hankkeissa yli 30 vuoden ajan ja työllistää 21 alueella sijaitsevassa toimistossaan 400 suunnittelijaa, teknistä tutkijaa ja yhteiskuntatieteilijää. Ramboll rakentaa siltoja hankkeiden, yhteiskunnan ja alueellisten sääntelijöiden välille jakamalla tietoa yhteiskunnallisista ongelmista, mahdollistamalla kestävien rakennusten ja infrastruktuurien tuottamisen ja edistämällä luonnonvarojen vastuullista käyttöä. Ramboll myös vaikuttaa julkiseen agendaan asiantuntemuksensa kautta ottamalla aktiivisesti osaa julkiseen keskusteluun ja kannustamalla avoimeen dialogiin sidosryhmien kanssa.

Tietoa Rambollista

Ramboll on perustettu Tanskassa vuonna 1945. Yrityksen liikevaihto on miljardi euroa vuodessa, ja se työllistää 10 000 asiantuntijaa Pohjois-Euroopassa, Intiassa ja Lähi-idässä. Rambollilla on lähes 200 toimistoa 21 maassa, mikä mahdollistaa vankan paikallistuntemuksen yhdistämisen laajaan kansainväliseen osaamiseen. Ramboll pyrkii saamaan aikaan ratkaisuja, jotka vaikuttavat aidosti niin asiakkaisiin, loppukäyttäjiin kuin yhteiskuntaan. Konserni tarjoaa konsultointia ja asiantuntijapalveluita infrastruktuurin, rakentamisen, öljyn ja kaasun, energian, ympäristön sekä liikkeenjohdon aloilla.

Ramboll Finland Oy on osa kansainvälistä Ramboll Groupia. Suomessa toimimme maanlaajuisesti noin 1400 asiantuntijan voimin ja tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita.

Pikafaktat

Ramboll on tehnyt analyysin mahdollisuuksista ja riskeistä, jotka liittyvät yhteiskunnallisen kehityksen muutokseen arktisella alueella.

Kestävän yhteiskunnan asiantuntijana haluamme olla eturivissä keskustelemassa vastuullisesta kehityksestä arktisella alueella.
Rambollin Arktisen alueen johtaja Nils Arne Johnsen