Ramboll lahjoittaa 65 000 euroa kestävää kehitystä edistävään tutkimustyöhön

Ramboll-säätiön uusi apuraha myönnetään uransa alkuvaiheessa olevalle tutkijalle, jonka tutkimuskohteena ovat kiertotalouden ratkaisut rakennetussa ympäristössä.

Ramboll-säätiö perustaa 65 000 euron apurahan, jolla kunnioitetaan yhtiön entisen toimitusjohtajan Flemming Bligaard Pedersenin 44-vuotista uraa Rambollin ja sen enemmistöomistuksesta vastaavan säätiön palveluksessa. Pedersen luopui kesäkuussa 2020 Ramboll-säätiön puheenjohtajuudesta.

− Apuraha myönnetään uransa alkuvaiheessa olevalle lahjakkaalle tutkijalle, jonka tutkimustyö edistää kiertotaloutta rakennetussa ympäristössä. Tutkimuksen kohde voi hyödyttää paitsi suunnittelu- ja konsultointialaa ja arkkitehtuuria, myös yhteiskuntaa laajemmin, sanoo Ramboll-säätiön suomalaisedustaja Mikko Leppänen.

− Yhtiömme tehtävä on luoda kestävämpää yhteiskuntaa, jossa ihmiset ja luonto kukoistavat. Oppilaitokset, korkeakoulut ja erilaiset tutkimusinstituutiot ovat olleet meille merkittävä yhteistyötaho jo vuosia. Uuden apurahan myötä voimme edistää teknisen huippuosaamisen valjastamista yhteiskunnan hyväksi entistä vahvemmin myös tutkimuksen kautta, hän jatkaa.

Kiertotalous rakennetussa ympäristössä

Ramboll-säätiö etsii lahjakkaita tutkijoita, joilla on näyttöä merkittävistä tutkimustuloksista esimerkiksi seuraaviin teemoihin liittyen:

• Rakennetun ympäristön elinkaarianalyyseihin ja resurssitehokkuuteen liittyvien tieteellisten välineiden sekä menetelmien kehittäminen
  • Resurssitehokkuuden optimointi kantavien rakenteiden suunnittelussa
  • Lajittelevan purkamisen suunnittelun kehitystyö
  • Rakennusten kestävyyden parantaminen
  • Uusien liiketoimintamallien ja arvoketjujen analyysit

Flemming Bligaardin nimeä kantava apuraha myönnetään lokakuussa 2020, ja sitä on mahdollista hakea 15.9.2020 saakka.

Lisätietoja hakemisesta ja apurahasta on Ramboll-säätiön verkkosivustolla.

Mikko Leppänen, tekninen johtaja, Ramboll Finland Oy, puh. +358 40 0425914, mikko.leppanen@ramboll.fi

Karoliina Lehmusvirta, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Ramboll Finland Oy, puh.+358 40 5813710, karoliina.lehmusvirta@ramboll.fi

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 16 500 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 500 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa. Onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. fi.ramboll.com