Ramboll ostaa johtavan datakeskusten asiantuntijayrityksen

Ramboll on ostanut yhdysvaltalaisen datakeskusten konsultointipalveluja tarjoavan EYP Mission Critical Facilities -yrityksen (EYPMCF). Yrityskauppa vahvistaa Rambollin asemaa kansainvälisenä, kestävää kehitystä edistävänä kriittisten tilojen ja datakeskusten asiantuntijapalveluita tarjoavana konsulttiyrityksenä.

Lehdistötiedote 31.1.2022

EYPMCF on 50 henkilön edelläkävijäyritys, joka auttaa asiakkaitaan datakeskusten strategisessa suunnittelussa ja käyttöönotossa sekä turvaa asiakkaidensa tiedon säilyttämisen ja jakamisen maailmanlaajuisesti. Kaupan myötä Rambollilla on nyt yli 100 datakeskuksiin erikoistunutta asiantuntijaa eri puolilla maailmaa. Datakeskusten konsultointipalveluiden osalta yrityksen liikevaihdon odotetaan saavuttavan 60 miljoonaa dollaria vuonna 2025.

- Toivotamme EYPMCF:n asiantuntijat lämpimästi tervetulleiksi, sanoo Rambollin operatiivinen johtaja Michael Simmelsgaard. - Olemme tarjonneet asiantuntevaa ympäristöön, veteen, energiaan ja kiinteistöihin liittyvää palvelua datakeskuksille jo yli kahden vuosikymmenen ajan, mikä auttaa asiakkaitamme suunnittelemaan, rakentamaan sekä ylläpitämään ympäristö- ja energiatehokkaita ratkaisuja eri puolilla maailmaa. EYPMCF:n myötä saamme mukaan yrityksen, jolla on syvällistä teknistä osaamista mission critical -tiloista.

- Rambollin kanssa saamme erinomaisen tilaisuuden laajentaa palveluitamme sekä nykyisille että uusille asiakkaille 35 eri maassa, sanoo EYPMCF:n partneri Rick Einhorn. - Ramboll on hyvin sitoutunut edistämään kestävää kehitystä, mikä vastaa omaa näkemystämme siitä, miten tärkeää yhteiskunnassamme on vähentää datakeskusten ympäristöjalanjälkeä.

Koronaviruspandemia on edelleen kasvattanut datakeskusten ja kriittisten tilojen kysyntää eri puolilla maailmaa. Globaalin datan käytön ennustetaan jatkavan kasvuaan 25 %:n vuositasolla seuraavien vuosikymmenten ajan. Pelkästään Yhdysvalloissa datakeskukset kattavat jo noin prosentin maailman energiankäytöstä, tuottavat 2 % kasvihuonepäästöistä ja käyttävät 600 miljardia litraa vettä vuodessa.

Ala kasvaa nopeasti, joten kestävän kehityksen ratkaisuiden edistäminen on entistä tärkeämpää.

- Ilmastokriisi ja digitalisaatio ovat kaksi maailmaamme muovaavaa megatrendiä. Mitä enemmän käytämme, siirrämme ja tallennamme dataa, sen tärkeämpi on datakeskusten rooli energian kierrätysratkaisuiden tukemisessa. Luotettavana kestävän muutoksen kumppanina olemme sitoutuneita juurruttamaan kestävää kehitystä kaikkeen, mitä teemme asiakkaillemme. Tehtävänämme onkin varmistaa, että laitokset, jotka suunnittelemme, rakennamme ja ylläpidämme asiakkaillemme, ovat ympäristönsuojelukyvyiltään huippuluokkaa. Rambollissa teemme töitä sen eteen, että datakeskuksia on mahdollista ylläpitää 100 % uusiutuvalla energialla ja jätteettömästi, Michael Simmelsgaard sanoo.

Tietoa EYP Mission Critical Facilities -yrityksestä

EYPMCF on auttanut asiakkaitaan laitosten suunnittelussa, testaamisessa ja tehokkaassa ylläpitämisessä yli kahden vuosikymmenen ajan. EYPMCF toimittaa kaikenkokoisia hankkeita yritys-, laitos-, kryptovaluutta-, colocation- ja hyperskaalan datakeskus -asiakkaille. EYPMCF tuo markkinoille uusia ratkaisuja ja konsepteja, jotka hyödyttävät laajaa asiakaskuntaa yli 40 maassa. Lue lisää eypmcfinc.com.

Ramboll is a global engineering, architecture and consultancy company with a leading edge in creating sustainable cities and societies. Our 16,000 experts drive sustainable change within Buildings; Transport; Water; Environment & Health; Architecture & Landscape; Energy and Management Consulting. ramboll.com