Rambollille puitesopimus ELY-keskusten pima-projekteista

Lehdistötiedote 30.11.2016 klo 10

Suomessa järjestettiin ELY-keskusten tilaamat pilaantuneen maan (pima) tutkimus-, suunnittelu- ja valvontapalvelut uudelleen. Pirkanmaan ELY-keskus organisoi nyt valtakunnallisesti kaikki pima-projektit. Ramboll on yksi tehtävään valitusta kolmesta puitesopimuskonsultista.

Suomessa ympäristöviranomaiset tekevät vuosittain 250–300 päätöstä pilaantuneiden maiden puhdistamisesta. Merkittävä määrä kohteita odottaa kunnostus- tai muita riskinhallintatoimia. Rakentaminen ja maankäytön muutos ovat keskeisiä syitä alueiden kunnostamiselle. Tavoitteena on saada riskit ympäristölle ja ihmisten terveydelle hallintaan.

Valtakunnallisen pima-strategian tavoitteena on puhdistaa kaikki merkittävät pohjavesialueilla olevat kohteet vuoteen 2027 mennessä. Valitsimme Rambollin kumppaniksemme, koska etsimme koko Suomen alueella toimivaa ammattitaitoista ympäristöalan konsulttia, jolla on asiantunteva henkilökunta, laaja yhteistyöverkosto ja monipuolinen palvelutarjonta, sanoo projektipäällikkö Kari Pyötsiä Pirkanmaan ELY-keskuksesta (PIRELY).

PIRELYstä käsin koordinoidaan valtion jätehuoltotyöt, kunnostushankinnat ja kunnostusavustukset. Tehtävään kuuluu myös pilaantuneiden maiden kokeilu- ja kehittämishanke, joka on yksi hallituksen kärkihankkeista.

Pääsemme mukaan poikkeuksellisen mielenkiintoisiin hankkeisiin. Työt ovat eri puolilla Suomea, joten Rambollin kattavan aluetoimistoverkoston merkitys korostuu. Monialaisissa toimeksiannoissa pääsemme hyödyntämään laajaa asiantuntijaosaamistamme, sanoo toimialapäällikkö Kimmo Järvinen Rambollista.

Rambollilla käynnissä olevia PIRELYn tilaamia pima-hankkeita:

• Lappeenrannan entisen kaatopaikan tutkimukset ja riskinarvio
  • Öljypilaantuneen maaperän tutkimukset ja riskinarvio Kemissä
  • Pohjaveden liuotinpilaantuman tutkimukset ja riskinarvio Kurikassa
  • Houraatin entisen ampumaradan tutkimukset ja riskinarvio Kokkolassa
  • Kontiolahden Onttolan vanhan ampumaradan kunnostuksen valvonta

Puitesopimus on voimassa vuoden 2018 loppuun ja sitä on mahdollisuus jatkaa yhdellä vuodella.

Toimialapäällikkö Kimmo Järvinen, p. 040 083 3147, kimmo.jarvinen@ramboll.fi

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 200 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2200 asiantuntijan voimin. Tarjoamme asiantuntijapalveluja infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. www.ramboll.fi