Savilahden energiatehokkaan kaukojäähdytyslaitoksen suunnittelu käynnistyy

Lehdistötiedote 5.4.2017 klo 15.45

Kuopion Energia alkaa jäähdyttää kuopiolaisia rakennuksia järvivedellä. Nyt käynnistyvässä hankkeessa suunnitellaan Kuopion Savilahteen kaukojäähdytyslaitos, joka hankkii jäähdytysenergian Kallaveden Neulalahden syvänteistä.

Kaukojäähdytyshanke eteni, kun Kuopion Energia Oy ja Ramboll Finland Oy allekirjoittivat 4.4.2017 sopimuksen laitoksen suunnittelun asiantuntijatöistä.

Savilahden laitos käyttää jäähdytyksen tuotannossaan Neulalahden syvänteiden kylmää vettä läpi vuoden. Uuden laitoksen myötä Kuopion Energia pystyy tarjoamaan asiakkailleen Savilahden alueelle ratkaisun, jolla järviveden sisältämä kylmä saadaan kuluttajille tehokkaasti. Samalla saadaan vähennettyä hiilidioksidipäästöjä. Kuopion Energian asiakkaisiin kuuluu muun muassa Kuopion yliopistollinen sairaala (KYS).

─ Kaukojäähdytyshanke on merkittävä yksittäinen hanke Savilahden alueen vähähiilisyyteen tähtäävissä energiahankkeissa, toteaa Reima Lassila Kuopion Energiasta tyytyväisenä.

─ Hankkeessa hyödynnetään laaja-alaisesti Rambollin osaamista sekä paikallistuntemusta. Näin pystymme tarjoamaan Kuopion Energialle parhaan mahdollisen kokonaisuuden hankkeen suunnittelusta sen läpivientiin asti, sanoo Reijo Sandberg Rambollista.

Laitos tulee sijaitsemaan Harjulan sairaalan yliopiston puoleisella tontin kulmalla. Kuopion yliopistollista sairaalaa ja koko Savilahden kasvavaa aluetta palvelevan laitoksen teholuokka on 30 MW ja rakennuslaajuus n. 1200 m2. Laitoksesta riittää tarvittaessa jäähdytysenergiaa koko Savilahden rakennuskannan tarpeisiin (miljoona kerrosneliömetriä). Laitoksen rakentaminen alkaa alkuvuodesta 2018 ja käyttöönoton on määrä tapahtua kesään 2019 mennessä.

Kuopion Energia Oy, kaukolämpöjohtaja Reima Lassila, 040 709 7601

Ramboll Finland Oy, johtaja Reijo Sandberg, 040 570 3171
Ramboll Finland Oy, Infra Savo-Karjala, aluejohtaja Teemu Matilainen, 040 543 7291

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2200 asiantuntijan voimin. Tarjoamme asiantuntijapalveluja infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. www.ramboll.fi