Selvityksessä Suomen ja Ruotsin välinen kiinteä yhteys – ideaselvityksen tulokset nyt saatavilla

Lehdistötiedote 6.7.2016 klo 12

Ramboll toteuttaa yhdessä KPMG:n ja asianajotoimisto Setterwallsin kanssa alustavan selvityksen, jossa tarkastellaan edellytyksiä maiden väliselle kiinteälle yhteydelle käyttäen kuljetustekniikkana Hyperloopia.

Hyperloop on viime viikkona paljon julkisuutta saanut uusi kuljetustapa, joka käyttää suhteellisen pieniä putkessa liikkuvia kulkuneuvoja eli "podeja". Se hyödyntää sähköä työntövoimana ja magneettista levitaatiota voimakkaasti alipaineistetussa putkessa. Tämän ansiosta matkustusnopeus voi olla jopa 1 200 kilometriä tunnissa.

Hanketutkimuksen tulos esiteltiin Almedalenissa tällä viikolla. Syksyn aikana ryhdytään tekemään varsinaista esiselvitystä. Voit tutustua ideaselvityksen tuloksiin täällä: http://500kmh.com/Hyperloop_Shares/160704-HyperloopOne-FSLinks_KPMG-presentation.pdf

Esiselvityksen toteuttaa ahvenanmaalainen kehitysyhtiö FS Links. Tutkimuksessa selvitetään alustavat oikeudelliset, tekniset ja taloudelliset edellytykset Helsingin ja Tukholman väliselle kiinteälle yhteydelle. Rambollin tehtävänä on määritellä sekä teknisesti että ympäristön kannalta sopiva käytävä niin maalla kuin Itämeren allakin sekä Suomen että Ruotsin puolella. Setterwalls Ruotsista hoitaa selvityksen oikeudellisen puolen.

Ruotsin KPMG vastaa hankkeessa osin yleisestä projektijohtamisesta, osin Helsinki–Tukholma -käytävän alkuperäisen liiketoimintamallin validoinnista. Ramboll selvittää putkiston fyysistä reittiä ja tarkastelee alustavia, karkeita kustannuksia.

─ Kiinteä yhteys Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä liittää toisiinsa esimerkiksi Helsingin, Salon, Turun, Uppsalan ja Tukholman seudut. Haastavinta on tunnelin rakentaminen Itämeren alle Turusta Ahvenanmaan kautta Norrtäljeen, sanoo Rambollin Ruotsin liiketoimintojen kehityspäällikkö Malcolm Sjödahl.

─ Teknisenä ratkaisuna Hyperloop on erittäin kiinnostava. Kyseessä on aivan uusi kuljetusmuoto, joka olisi yhdistelmä paikallista kutsuliikennettä ja pitkän matkan liikennettä ja vielä käsittämättömällä nopeudella. Tämä olisi omiaan osana liikkuminen palveluna -konseptia (Mobility as a Service, MaaS), sanoo Ramboll Finlandin Peter Molin.

Tietoja Hyperloop Onesta
Hyperloop Onen taustalla on Teslan perustajan Elon Muskin ajatus yli 1 000 kilometrin tuntinopeudella kulkevasta kuljetusvälineestä putkessa, jonka sisällä ilmanpaine on erittäin alhainen. Yrityksen toimipaikka on Kaliforniassa, ja sitä rahoittavat muutamat maailman johtavista riskirahoittajista, kuten Shervin Pishevar (sijoittaja Uberissa ja Airbnb:ssä) ja Brogan BamBrogan (aiemmin johtava teknikko SpaceX:ssä). Hyperloop One kehittää itse teknologiaa ja tutkii samalla maailmanlaajuisesti kiinnostavia paikkoja ja hankkeita, joissa teknologiaa voitaisiin käyttää.

Peter Molin, johtaja, Infastruktuuri ja liikenne, 040 7523 667
Mikko Leppänen, tekninen johtaja, Infra , 0400 425 914

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 13 000 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2100 asiantuntijan voimin. Tarjoamme asiantuntijapalveluja infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. www.ramboll.fi