Tuusulan asuntomessualueelle syötävän hyvä puutarha

Lehdistötiedote 29.7.2020

Asuntomessut voi tänä vuonna kirjaimellisesti maistaa. Rambollin maisema-arkkitehti Aino-Kaisa Nuotio suunnitteli Puustellinmetsän puistoon yrttipuutarhan, jonka antimista voi jokainen messukävijä nauttia.

Vuoden 2020 asuntomessut järjestetään kulttuurihistorialtaan värikkäässä Tuusulassa pääkaupunkiseudun kyljessä. Messut esittelevät kaupunkimaisen asumisen parhaat puolet yhdistettynä kylämäiseen yhteisöön ja luonnon läheisyyteen.

Puustellinmetsän asemakaava-alueelle sijoittuva messualue rajautuu 15 hehtaarin laajuiseen monimuotoiseen Puustellinmetsän puistoon. Puistosta löytyvät leikki- ja kuntoilualueet, laajat viljelypalstat ja kasvialtaita, nuotiopaikka, runsaasti erilaisia oleskelualueita ja yrttipuutarha.

Nyt toteutettu 4,5 hehtaarin puistoalue laajenee tulevaisuudessa kosteikkoa ympäröivällä pitkosreitistöllä sekä kevyenliikenteenväylällä.

Luonnon monimuotoisuus lähtökohtana

Asuntomessualue Rykmentinpuistossa on entistä, jo 1800-luvulla perustettua varuskunta-aluetta. Rambollin maisema-arkkitehti Aino-Kaisa Nuotio suunnitteli yrttipuutarhan, jonne on istutettu kattava valikoima Suomessa menestyviä yrttikasveja. Kotitarveviljelyllä vaalitaan vanhoja perinteitä.

- Pienviljelyllä ja kasvimailla on ollut kautta aikojen tärkeä merkitys ruuan tuotannossa. Suolaan säilötty liha ja kala saivat yrteistä makua ja niillä voitiin lisätä myös ruuan säilyvyyttä, Nuotio kertoo.

Yrttitarhan kerroksellinen kasvillisuus kehittyy ja muuttuu vuosien myötä. Puutarhassa kukoistaa kasvien lisäksi luonnon monimuotoisuus, sillä se on erinomainen elinpiiri pölyttäjille ja muille luonnon kiertokulun kannalta elintärkeille hyönteisille.

Kasvillisuudella on keskeinen merkitys omintakeisen tunnelman luomisessa. Yrttipuutarhaan varjoa ja tunnelmaa luovat hedelmäpuut ja marjapensaat, joiden sato on kaikkien poimittavissa. Myös yrttejä voi jokainen kerätä omiin tarpeisiin.

Kestävä kehitys suunnittelun ajurina

Kestävä kehitys ja luonnonmukaisuus ovat ohjanneet koko Puustellinmetsän asuinalueen suunnittelua.

Asuinalueen hulevedet hyödynnetään kaduilla ja puistoissa. Katujen hulevedet imeytetään nurmikiveysten puiden käyttöön ja lopulta ne päätyvät puistoon, jossa ne näkyvät esimerkiksi kirkasvetisinä hulevesilampina ja laajana kosteikkoalueena, joita kaikki voivat ihailla.

- Paikalla olevan maa-aineksen siemenpankkia on hyödynnetty kosteikon rakentamisessa ja talvikäyttöön sopivan mäen rakentamisessa, Nuotio kertoo.

Tuusulassa puiston käyttäjiä kannustetaan kestävään käyttöön ja yhteisöllisyyteen eri tavoin.

- Lähialueen kerrostaloasukkaille puisto tarjoaa mahdollisuuden työntää sormet multaan konkreettisesti. Omaa autoa ei tarvitse, kun palstalle on kävelymatka. Kotitarve- ja lähiviljelyyn sopivien vuokrattavien viljelypalstojen yhteyteen kunta sijoittaa kompostoreita, joissa palstoilta kertyvä maatuva kasvijäte muuttuu mullaksi, joka voidaan käyttää uudelleen palstoilla parantamaan kasvualustan laatua, sanoo Tuusulan kunnanpuutarhuri Riitta Kalliokoski.

Ramboll Finland Oy on vastannut Tuusulan kunnan konsulttina messu- ja sitä ympäröivän kaava-alueen

• katujen ja puistoalueiden suunnittelusta,
  • maisema-, geo-, katu ja kunnallistekniikan suunnittelusta,
  • silta- ja rakennesuunnittelusta,
  • viitoituksesta ja liikenteenohjauksesta sekä
  • puisto- ja katualueiden valaistuksesta.

Lisätietoa:

Aino-Kaisa Nuotio, maisema-arkkitehti, Ramboll Finland Oy, aino-kaisa.nuotio@ramboll.fi, p. 040 0995217

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee 16 500 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 500 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa. Onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. fi.ramboll.com