Vuoden Nuori Konsultti on Rambollin Max Levander

Ramboll Finland Oy, lehdistötiedote
Julkaisuvapaa 22.4.2015 klo 16:30

Rambollin Max Levander, 29, on valittu Vuoden Nuoreksi Konsultiksi. Tunnustuksen myönsi Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry vuosikokouksessaan 22.4.2015. Insinöörin (AMK) koulutuksen saanut Levander on erikoistunut tietomallinnukseen. Hän on toiminut mallinnusvastaavana kaikissa viimeaikaisissa Rambollin huippuhankkeissa, kuten Helsingin Keskustakirjastossa ja Uudessa lastensairaalassa.

Levander vetää Rambollissa tietomallinnusosastoa, joka perustettiin vuoden 2014 lopussa hänen näkemystensä ja kehittämiensä uusien sisäisten toimintatapojen inspiroimina. Tietomallinnuksen avulla suunnittelukohteesta luodaan todellisuutta vastaavia virtuaalimalleja, joita hyödynnetään suunnittelu- ja rakennusaikana ja yhä enemmän myös kohteen käytön ja ylläpidon aikana.

― Max ja hänen osastonsa luo alalle uusia toimintamalleja, joilla projektien tuottavuutta saadaan parannettua hyvin konkreettisesti. Esimerkiksi Nya Karolinska Solna -sairaalahanke nopeutui useilla kuukausilla, kun Levanderin kehittämä työkalu lyhensi tietomallien konvertointiprosessia viikosta puoleen päivään, kertoo SKOLin toimitusjohtaja Matti Mannonen.

― Rakennushankkeen onnistumisen ratkaisee lopulta se, kuinka paljon eri vaiheiden toimijat kommunikoivat keskenään. Tässä on vielä parannettavaa. Kun luomme projekteihin sellaisen ilmapiirin, että tieto on yhteistä ja saatavilla kaikille osapuolille samanaikaisesti arkkitehdeista talotekniikkasuunnittelijoihin, niin pääsemme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Max Levander uskoo.

Suunnitteluala kaipaa lisää nuoria osaajia

Sekä Matti Mannonen että kilpailun nuoret finalistit toivovat suunnittelu- ja konsultointialalle lisää nuoria osaajia.

― Suomen kestävä tulevaisuus on suunnittelijoiden työpöydällä. Vaikka suunnittelu- ja konsultointityö ei ole yhtä näkyvää kuin toteutus, ovat suunnittelijat hankkeen onnistumisessa avainasemassa. Toteutus tehdään laadittujen suunnitelmien pohjalta, ja lopputulos kertoo onnistumisen, Mannonen toteaa.

Vuoden Nuori Konsultti –kilpailu on suunnattu SKOLin jäsenyritysten korkeintaan 33-vuotiaille asiantuntijoille. Kilpailun tarkoituksena on nostaa esille nuorten osaajien panosta suunnittelu- ja konsultointialalla ja jakaa tunnustusta alan parhaille osaajille. Valinnan kriteereinä ovat oman urakehityksen lisäksi suunnittelu- ja konsultointialan uudistumisen edistäminen, kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantaminen, sekä uusien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen tutkimus- ja innovaatiotoiminnan avulla.

Nyt toista kertaa järjestettyyn kilpailuun osallistui kaikkiaan 34 suunnittelualan nuorta osaajaa. Finaalissa palkittiin myös 31-vuotias DI Katariina Laine Vahaselta ja 30-vuotias DI Ulla Marttila A-Insinööreiltä.

Max Levander
Osastopäällikkö
max.levander@ramboll.fi

Ramboll on johtava kansainvälinen asiantuntijaorganisaatio ja Suomen suurin suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee yli 12 300 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 1900 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme. www.ramboll.fi

Pikafaktat

Tietomallinnuksen huippuosaaja Max Levander Rambollista on Vuoden Nuori Konsultti 2015. Valinnan teki SKOL ry.

Nya Karolinska Solna -sairaalahanke nopeutui useilla kuukausilla, kun Levanderin kehittämä työkalu lyhensi tietomallien konvertointiprosessia viikosta puoleen päivään.
Matti Mannonen, SKOL ry
Kun luomme projekteihin sellaisen ilmapiirin, että tieto on yhteistä ja saatavilla kaikille osapuolille samanaikaisesti arkkitehdeista talotekniikkasuunnittelijoihin, niin pääsemme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.
Max Levander, Ramboll