Ratos hankkii liikekiinteistöjä Suomesta

This information is disclosed pursuant to the Swedish Securities Market Act, the Swedish Financial Instruments Trading Act or requirements stipulated in the listing agreement.

Ratos on allekirjoittanut sopimuksen 56%:n osuuden hankkimisesta Serena Properties AB:n osakekannasta. Serena Properties AB on äskettäin perustettu, 22 liikekiinteistöä Suomessa omistava kiinteistöyhtiö. Velaton kauppahinta koko yhtiöstä on noin 191,5 MEUR, josta Ratos sijoittaa omana pääomana on noin 40 MEUR. (n. 375 miljoonaa Ruotsin kruunua). Muut omistajat ovat suomalainen työeläkevakuutusyhtiö Varma, joka on myös kiinteistöjen nykyinen omistaja, sekä kiinteistösijoitusyhtiö Redito.

Uusi kiinteistöyhtiö Serena Properties omistaa ja hallinnoi 22 liikekiinteistöä 14 keskikokoisessa kaupungissa eri puolilla Suomea. Kiinteistöt sijaitsevat vakiintuneilla vähittäiskauppa-alueilla ja niiden pääasialliset vuokralaiset ovat houkuttelevina pidettyjä päivittäis- ja tarjoustavarakauppoja. Suurimmat vuokralaiset ovat Kesko ja S-Ryhmä. Vuokrattava pinta-ala on yhteensä 152 046 neliömetriä.

Kiinteistöt omistaa tällä hetkellä kokonaan Varma, joka säilyttää kaupan jälkeen 43% omistusosuuden uudesta kiinteistöyhtiöstä, Serena Propertiesista. Redito tulee hallinnoimaan portfoliota ja hankkii omistukseensa 1% osakkeista.

"Serena Propertiesilla on diversifioitu portfolio suomalaisia liikekiinteistöjä, joitten vuokralaiset edustavat menestyviä kaupan ketjuja pitkäaikaisin sopimuksin, ja jotka tarjoavat hyvän suoran tuoton. Vuokralaisina olevat elintarvikekaupan ja tarjoustavarakaupan ketjut ovat menestyneet hyvin viime vuosina muutoin heikoilla suomalaisilla kaupan markkinoilla. Ratos ja Varma ovat yhdessä vahva omistaja, jonka tavoitteena on kehittää portfoliota ja kasvattaa sen arvoa aktiivisemmalla manageerauksella. Ratos on aiemmin omistanut ja kehittänyt useita menestyneitä kiinteistöportfolioita. Näkemyksemme mukaan Serena Properties on houkutteleva sijoitusmahdollisuus, jota voimme aktiivisina omistajina kehittää", kertoo Susanna Campbell, Ratoksen toimitusjohtaja.

Marc von Melen Reditosta nimitetään muodostetun kiinteistöyhtiö Serena Propertiesin toimitusjohtajaksi. Marcilla on 18 vuoden kokemus kiinteistösektorilta ja hän on toiminut ylimmän johdon tehtävissä mm. Aberdeenillä ja Newsecissä. Arja Talma on toiminut Ratoksen toimialaneuvonantajana hankintaprosessin aikana ja osallistuu jatkossakin yhtiön kehittämiseen hallituksen puheenjohtajan ominaisuudessa. Hänellä on laaja kokemus alasta toimittuaan pörssinoteeratun kiinteistösijoitusyhtiö Spondan hallituksessa sekä Keskon johtotehtävissä.

Ratos hankkii 56% Serena Propertiesista. Ostohinta (velaton arvo) koko yhtiöstä on 191,5 MEUR. Ratoksen maksaman hinnan 56% osuudesta ennakoidaan arvioituun nettovelkaan kaupantekohetkellä perustuen olevan noin 40 MEUR. Kaupan toteutuminen edellyttää asianomaisten viranomaisten hyväksyntää ja sen odotetaan toteutuvan tammikuun 2016 loppuun mennessä.

Lisätietoja antavat:
Susanna Campbell, CEO +46 8 700 17 00
Elin Ljung, Head of Corporate Communications, +46 8 700 17 20

Ratoksen sijoittajakalenteri:

Vuosikertomus 2015 17. helmikuuta 2016
Yhtiökokous 2016 14. huhtikuuta 2016
Osavuosikatsaus tammikuu - maaliskuu 2016     10. toukokuuta 2016

Ratos omistaa ja kehittää listaamattomia keskikokoisia pohjoismaisia yrityksiä. Yrityksen tavoite aktiivisena omistajana on vaikuttaa pitkäaikaiseen ja kestävään liiketoiminnan kehitykseen ja tehdä arvoa luovia transaktioita.  Ratoksen omistuksia ovat AH Industries, Aibel, ArcusGruppen, Biolin Scientific, Bisnode, DIAB, Euromaint, GS-Hydro, HENT, HL Display, Jøtul, KVD, Ledil, Mobile Climate Control, Nebula, Speed Group ja TFS. Ratos on listattu Tukholman Nasdaqiin ja sillä on kaikkiaan noin 17 000 työntekijää.