Raute aloittaa YT-neuvottelut

RAUTE OYJ SISÄPIIRITIETO 15.6.2020 klo 16.00

RAUTE ALOITTAA YT-NEUVOTTELUT

Raute Oyj on aloittanut YT-lain mukaiset neuvottelut sopeutustoimenpiteistä yhtiön Suomen toiminnoissa Lahden Nastolassa ja Kajaanissa. Neuvottelujen tavoitteena on sopeuttaa toimintoja tilauskannan alenemisen aiheuttamaan tuotannolliseen ja taloudelliseen tilanteeseen sekä koronapandemian vuoksi määrättyjen toimintarajoitusten (mm. matkustaminen) aiheuttamaan työn tekemisen estymiseen.

Sopeuttamistoimenpiteet koskevat kaikkia Rauten Suomen henkilöstön toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Neuvottelujen piirissä olevan henkilöstön määrä on yhteensä 333 henkilöä. Yhtiön arvion mukaan nyt käynnistetyt neuvottelut koskevat enintään 90 päivän lomautuksia.  Lomautusten piiriin arvioidaan kuuluvan noin puolet neuvottelujen piirissä olevista henkilöistä.  Yhtiön arvion mukaan irtisanomisia ei tarvita.

Myös Rauten yksiköissä Suomen ulkopuolella toteutetaan paikallisen käytännön ja tilauskannan mukaisia sopeutustoimenpiteitä.

Nyt käynnistettävät neuvottelut eivät indikoi muutosta aikaisemmin ilmoitettuihin näkymiin kuluvalle vuodelle. Rauten vuoden 2020 liikevaihdon arvioidaan laskevan vuodesta 2019 ja liiketuloksen arvioidaan heikkenevän selvästi vuodesta 2019.

Toimitusjohtaja Tapani Kiiski, matkapuhelin 0400 814 148
Talousjohtaja Tarja Järvinen, matkapuhelin 040 658 3562

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri, LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki) ja sahatavara. Teknologiatarjonta kattaa viilun, vanerin ja LVL:n koko tuotantoprosessin sekä erityismittalaitteita sahatavaralle. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Lahden Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa ja Pullmanissa, Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Rauten liikevaihto vuonna 2019 oli 151,3 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2019 lopussa oli 778. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.