Raute ja Veneer Services solmineet agenttisopimuksen

RAUTE JA VENEER SERVICES SOLMINEET AGENTTISOPIMUKSEN

Raute Oyj on solminut agenttisopimuksen yhdysvaltalaisen Veneer Services LLC:n (Indianapolis, Indiana) kanssa. Veneer Services tarjoaa Rauten teknologiaa lehtipuuviilun ja -vanerin valmistajille Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Rauten teknologialla on vahva asema lehtipuulajeja käyttävän viilu- ja vaneriteollisuuden teknologiatoimittajana Euroopassa, Venäjällä ja Kaakkois-Aasiassa ja se on kilpailukykyistä myös Pohjois-Amerikan vastaavan teollisuuden keskuudessa. Rauten ja Veneer Services'in solmima agenttisopimus vahvistaa Rauten läsnäoloa Pohjois-Amerikan markkinoilla, joilla Raute on fokusoitunut enemmänkin havupuuvaneria ja LVL:ää (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki) valmistavan teollisuuden palvelelemiseen.

Pohjois-Amerikassa Raute keskittyy omien toimintojensa osalta palvelemaan havupuuviilun ja –vanerin valmistajia sekä LVL-teollisuutta. Perinteisesti Pohjois-Amerikassa Raute ei ole fokusoitunut yhtä vahvasti lehtipuuta käyttävän teollisuuden asiakaskuntaan. Raute uskoo kuitenkin olevansa teknologiallaan kilpailukykyinen myös Pohjois-Amerikan asiakkaiden keskuudessa.

Lehtipuuviilu- ja -vaneriteollisuus on kooltaan merkittävä Pohjois-Amerikassa. Alan yhteinen liikevaihto on yli 2,3 miljardia USD ja kapitaaliinvestoinnit ovat piristymässä pitkään jatkuneen pysähtyneisyyden jälkeen. Asuntomarkkinat ovat vilkastumassa, mikä tulee näkymään lehtipuulajeista valmistettujen tuotteiden markkinoiden vakaana kasvuna ja terveenä kehittymisenä. Raute ja Veneer Services uskovat, että alan teknologian ja konekannan uudistamisessa on suuria mahdollisuuksia.

Veneer Services LLC on yksityinen yritys, jonka kotipaikka on Indianapolisis, Indiana, USA. Vuodesta 2000 alkaen Veneer Services on tarjonnut laiteratkaisuja lehtipuuviilu- ja -levyteollisuudelle. Veneer Services tunnetaan lehtipuualalla ja siitä, että yritys tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja alan erityishaasteisiin. Veneer Services on äskettäin toteuttanut onnistuneesti laajentamisohjelman, jolla pyritään tavoittamaan laajempi asiakaskunta kehittämällä koneita viilun ja levyn toissijaiseen työstämiseen. Laajennettu kone- ja laitetarjonta auttaa nykyisiä asiakkaita, ensisijaisesti viilun valmistajia, monipuolistamaan osaansa arvoketjussa. Lisäämällä Rauten tuotteet tuotetarjontaansa Veneer Services voi edelleen monipuolistaa valikoimaansa  ja tarjota kokonaisia, viimeisintä teknologiaa olevia tehdasratkaisuja. Lisätietoja yhtiöstä: www.veneerservices.com.

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri ja LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki). Teknologiatarjonta kattaa koko tuotantoprosessin koneet ja laitteet. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa ja Kajaanissa. Rauten liikevaihto vuonna 2012 oli 101,3 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2012 lopussa oli 503. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.

LISÄTIETOJA ANTAVAT:
Tapani Kiiski, toimitusjohtaja, Raute Oyj, puh. 03 829 3560, matkapuhelin 0400 814 148
Dane Floyd, toimitusjohtaja, Veneer Services LLC, puh. +1 317 346 0711

LIITE: valokuva (Tapani Kiiski ja Dane Floyd)

JAKELU: keskeiset tiedotusvälineet, www.raute.com