Raute ja York Timbers tiivistävät yhteistyötä strategisen kumppanuuden suuntaan

Raute ja York Timbers tiivistävät yhteistyötä strategisen kumppanuuden suuntaan

Raute Oyj, johtava teknologia- ja palveluyritys vaneriteollisuudelle, ja York Timbers (Pty), Etelä-Afrikan suurin vanerituotteiden valmistaja, ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, joka tiivistää yhteistyötä yhtiöiden välillä strategisen kumppanuuden suuntaan.

Osapuolten yhteinen tavoite on parantaa York Timbersin kannattavuutta yhtiön vaneridivisioonan kautta ja tehdä yhtiöstä kansainvälinen tekijä vaneriliiketoiminnassa.Yhteistyö toteutetaan eri tavoin muun muassa tuotantoprosessien ja kapasiteetin kehittämisenä, palvelutarjontana, henkilöstön kehittämisenä sekä teknologiapävityksinä Rauten ja myös muiden toimittamiin koneisiin ja latteisiin.

"York Timbers ja Raute ovat tehneet yhteistyötä jo usean vuoden ajan. Tämä yhteistyösopimus on merkittävä askel yhteistyön vahvistamiseksi tulevaisuudessa", sanoo Pieter van Zyl, York Timbersin toimitusjohtaja.

"Raute tulee olemaan York Timbersin pääasiallinen kumppani teknologia- ja palvelutarjoajana ja toiminnan kehittämisessä. Yhteistyön avulla voimme sitoutua York Timbersiin ja kehittää toimintaamme Afrikassa tulevaisuudessa", toteaa Rauten teknologiapalveluista ja myynnistä vastaava johtaja Antti Laulainen.

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri ja LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki). Teknologiatarjonta kattaa asiakkaan koko tuotantoprosessin koneet ja laitteet. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Lahden Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa sekä Shanghain alueella Kiinassa. Rauten liikevaihto vuonna 2015 oli 127,3 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2015 lopussa oli 646. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.

York Timbers on integroitu metsäalan yritys, jonka toiminta on organisoitu tytäryhtiöiden kautta. Tytäryhtiöistä York Timbers Proprietary Limited omistaa istutusmetsät ja puuta jalostavat tehtaat, ja Agentimber Proprietary Limited vetää tukkukaupan jakeluverkostoa.  Yorkilla on suurin markkina-osuus Etelä-Afrikan puutavara- ja vanerimarkkinoista, mikä on tulosta Yorkin kestävistä biologisista hyödykkeistä sekä pääasiallisten ja lisäarvoa tuottavien prosessien integroidusta toiminnasta. Vuonna 2016 Yorkin liikevaihto oli noin 1 771 miljoonaa Etelä-Afrikan randia (noin 120 miljoonaa euroa) ja taseen loppusumma oli noin 4 561 miljoonaa Etelä-Afrikan randia (noin 310 miljoonaa euroa). Yhtiön henkilöstön määrä on 5 238 (sisältäen oman henkilöstön ja alihankkijat). York Timbersin osake on listattu Johannesburgin pörssissä Forestry and Paper Index sector -ryhmässä kaupankäyntitunnuksella YRK. York viettää tänä vuonna perustamisensa 100-vuotisjuhlaa. Yhtiö on ollut listattuna Johannesburign pörssissä 70 vuoden ajan – saavutus, johon vain harva yhtiö on päässyt. Lisätietoja yhtiöstä  www.york.co.za.

LISÄTIETOJA ANTAA:
Antti Laulainen, Group Vice President, Technology services and Sales management, Raute Oyj (antti.laulainen@raute.com, puh. 03 829 11)