Raute Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2024: Liikevaihdoltaan kaikkien aikojen paras vuosineljännes, hyvä kannattavuuskehitys

RAUTE OYJ, PUOLIVUOSIKATSAUS, 8.8.2024 KLO 08.45

Tämä tiedote on tiivistelmä Rauten puolivuosikatsauksesta 1.1.-30.6.2024. Puolivuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme, osoitteessa www.raute.com.

RAUTE OYJ – PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.–30.6.2024

Huhti–kesäkuu 2024

-          Uusien tilausten määrä oli 20 Me (112).

-          Tilauskanta katsauskauden lopussa oli 223 Me (202).

-          Liikevaihto oli 57,1 Me (29,3).

-          Vertailukelpoinen käyttökate oli 5,4 Me (0,7) ja 9,4 % (2,5 %) liikevaihdosta.

-          Liiketulos oli 3,9 Me (-1,0).

-          Tulos osaketta kohti oli 0,56 euroa (-0,15).

-          Omavaraisuusaste oli 48,5 % (57,0 %).

Tammi–kesäkuu 2024

-          Uusien tilausten määrä oli 56 Me (179).

-          Liikevaihto oli 101,7 Me (66,2).

-          Vertailukelpoinen käyttökate oli 8,4 Me (3,6) ja 8,2 % (5,4 %) liikevaihdosta.

-          Liiketulos oli 5,4 Me (-0,2).

-          Tulos osaketta kohti oli 0,76 euroa (-0,07).

AVAINLUVUT

777

744

754

Toimitusjohtaja Mika Saariaho: Projektitoimitusten ja palveluiden kehitys jatkui vahvana

Olen tyytyväinen toisen vuosineljänneksen tulokseemme. Rauten projektitoimitukset ja Services- liiketoimintayksikkö ovat edenneet hyvin, mikä on johtanut kaikkien aikojen korkeimpaan liikevaihdon toteutumiseen ja hyvään kannattavuuskehitykseen.

Markkinaympäristö pysyi edelleen haastavana, sillä moni asiakkaamme oli yhä odottavalla kannalla sitovien investointipäätösten tekemisessä. Tämän takia uusien tilausten määrä oli melko vaatimaton, lukuun ottamatta Services-liiketoimintayksikköä, joka oli myönteinen poikkeus. Vahva tilauskantamme kuitenkin antaa hyvän puskurin toimintaympäristön epävarmuutta vastaan.

Vertailukelpoinen käyttökate kehittyi toisella neljänneksellä yli odotustemme ja oli 5,4 miljoonaa euroa ja 9,4 prosenttia. Tulos osoittaa toimintamme tehostumista; projektitoimitusten kehitys oli vahvaa ja neljännes oli liikevaihdolla mitattuna kaikkien aikojen paras. Tämän johdosta nostimme kesäkuussa ohjeistustamme koko vuoden 2024 liikevaihdon ja tuloksen osalta.

Wood Processing -liiketoimintayksikön tuloksen paraneminen jatkui, ja viime vuonna saatujen tehdaslaajuisten tilausten toimitukset jatkuivat hyvissä merkeissä. Myös Services-liiketoimintayksikön tulos oli hyvä suhteellisen vahvan tilauskertymän tukemana. Lisäksi suorituskykyyn perustuva huoltokonseptimme, jossa otamme täyden vastuun asiakkaan tuotantokoneiden kunnossapidosta, alkaa saada suosiota. Analyzers-liiketoimintayksikkö nousi tappiollisen ensimmäisen neljänneksen jälkeen voitolliseksi. Uskomme edelleen Analyzers-liiketoimintayksikön potentiaaliin, jota tukevat markkinoille tulevat uudet innovaatiot.

Viimeaikainen kehitys osoittaa, että etenemme oikeaan suuntaan kohti pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitamme. Nykyisen tilauskannan kannattavuus on paranemassa, ja pystymme hoitamaan menestyksekkäästi isoja projektitoimituksia. Digitalisaatio ja voimistuva kestävän kehityksen ja resurssitehokkuuden korostuminen luovat Rautelle laajasti ottaen uusia mahdollisuuksia insinööripuutuotesegmentissä. Meillä on kaiken kaikkiaan hyvät edellytykset jatkaa Rauten kasvustrategian toteuttamista.

LIIKETOIMINTAYMPÄRISTÖ

Loppuasiakasmarkkinoiden epävarmuus insinööripuutuotteissa jatkui vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla. Joitakin heikkoja merkkejä hitaasti paranevasta markkinatunnelmasta on nähtävissä. Sekä lehti- että havuvanerin kysyntä on tasaantunut tai jopa jonkin verran parantunut kauden aikana. Lopputuotteiden hinnoitteluun kohdistuu kuitenkin edelleen paineita. LVL:n kysyntä on pysynyt vakaampana yli syklien.

Vaikka inflaatio on tasaantunut, korkeat korot, talouden yleinen epävarmuus ja geopoliittinen epävakaus ovat vähentäneet kysyntää lopputuotteita perinteisesti käyttävillä toimialoilla, kuten rakennusteollisuudessa ja hyötyajoneuvojen valmistuksessa. EU:n toimet selvästi halvemman laittoman venäläisen koivuvanerin tuonnin lopettamiseksi Euroopan markkinoille ovat auttaneet eurooppalaisia koivuvanerin tuottajia.

Lopputuotteiden laimea kysyntä näkyy selvästi Rauten asiakkaiden investointiaktiivisuudessa, joka suuntautuu lähinnä tuotannon tehostamiseen ennakoivan kunnossapidon avulla hyödyntäen asiantuntijapalveluitamme ja tehdasauditointeja. Lisäksi olemme nähneet asiakkaidemme keskuudessa kasvavaa kiinnostusta investoida valmistusteknologioihin, joilla voidaan saavuttaa korkeampi automaatioaste ja vähentää työvoiman tarvetta. Asiakkaillamme on myös yhä kiinnostusta strategisiin investointeihin, jotka kasvattavat tuotantokapasiteettia yli markkinasyklien.

Rauten ensimmäisen vuosipuoliskon kohokohta oli latvialaiselta AmberBirchiltä saatu 20 miljoonan euron arvoinen uuden viilutehtaan laitetilaus. Jos AmberBirchin tilaus jätetään huomiotta, Rauten uudet tilaukset muodostuivat pääosin palveluista ja modernisointiprojekteista.

TALOUDELLINEN OHJEISTUS 2024 (päivitetty 19.6.2024)

Rauten vuoden 2024 liikevaihdon arvioidaan olevan 185–210 miljoonaa euroa ja vertailukelpoisen käyttökatteen olevan 13–17 miljoonaa euroa.

Uuden ohjeistuksen perustelut:

Rauten vahva tilauskanta on tukenut liiketoiminnan positiivista kehitystä huolimatta haastavana jatkuneesta markkinaympäristöstä. Rauten projektitoimitukset sekä palveluliiketoiminta ovat edistyneet ennakoitua paremmin, mikä on johtanut positiiviseen liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen toisen neljänneksen aikana. Tämän johdosta Raute nostaa sekä liikevaihdon että tuloksen ohjeistusta koko vuoden osalta.

Aiempi ohjeistus:
Rauten vuoden 2024 liikevaihdon arvioidaan olevan 170–195 miljoonaa euroa ja vertailukelpoisen käyttökatteen olevan 10–14 miljoonaa euroa.

TIEDOTUSTILAISUUS

Tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille järjestetään 8.8.2024 klo 14.00 Hotelli Scandic Simonkentässä, os. Simonkatu 9, Helsinki. Tilaisuudessa puolivuosikatsauksen esittelevät toimitusjohtaja Mika Saariaho sekä talousjohtaja Ville Halttunen. Esityskieli on suomi. Tilaisuutta on mahdollista seurata myös verkossa Teamsin välityksellä. Lähetämme Teams-linkin ilmoittautuneille sähköpostitse, ilmoittautumiset ir@raute.com. Tilaisuus videoidaan ja tallenne on nähtävissä Rauten verkkosivuilla www.raute.fi viimeistään 12.8.2024

SEURAAVA OSAVUOSIKATSAUS:
Rauten osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2024 julkaistaan torstaina 31.10.2024.

Talousjohtaja Ville Halttunen, puh. 050 346 0868

Nasdaq Helsinki Oy, Keskeiset tiedotusvälineet, www.raute.com

RAUTE LYHYESTI – Making Wood Matter
Raute toimii puutuoteteollisuuden kestävän tulevaisuuden partnerina. Teknologiamme kattavat erilaiset tuotantoprosessit sekä niitä tukevat digitaaliset ja analysaattoriratkaisut teollisesti valmistetuille puutuotteille. Lisäksi tarjoamme kokonaisvaltaiset palvelukonseptit varaosista säännölliseen huoltoon sekä tuotannon modernisointeihin. Innovatiiviset teknologiamme, ohjelmistot ja palvelukonseptit suunnitellaan tukemaan tehokasta luonnonvarojen käyttöä asiakkaidemme tuotannossa. Raute on maailman ainoa kokonaistoimittaja, joka tarjoaa koko tehtaan kattavia teknologiaratkaisuja viilun, vanerin ja LVL:n tuotantoon. Rauten pääkonttori ja suurin tuotantolaitos sijaitsevat Lahdessa. Muut tuotantolaitoksemme ovat Kajaanissa, Vancouverissa Kanadassa, Changzhoussa Kiinassa sekä Pullmanissa Washingtonin osavaltiossa USA:ssa. Vuonna 2023 Rauten liikevaihto oli 145,4 miljoonaa euroa ja henkilöstö vuoden 2023 lopussa oli 754. Lisää Rautesta: www.raute.com.