Rautelle 14 miljoonan euron tilaus Saksaan

RAUTE OYJ PÖRSSITIEDOTE 30.7.2012 klo 8.45

RAUTELLE 14 MILJOONAN EURON TILAUS SAKSAAN

Raute Oyj on saanut 14 miljoonan euron arvoiset tilaukset Pollmeier Furnierwerkstoffe GmbH & Co. KG  -nimiseltä yritykseltä Saksaan. Tilatut laitteet toimitetaan Pollmeierin Keski-Saksaan  Creuzburgiin rakennettavalle LVL-tehtaalle. Tilaukseen sisältyvät sorvauslinja, kuivauslinja ja LVL:n ladontalinja. Laitteet edustavat moderneinta teknologiaa alallaan. Kaupan saamiseen vaikuttivat Rauten johtava asema LVL-linjojen toimittajana maailmanlaajuisesti sekä menestyksellisesti suoritetut testit asiakkaan raaka-aineella.

Pollmeier on Euroopan suurin pyökkisahatavaran valmistaja. Nyt tehtävällä investoinnilla Pollmeier laajentaa tarjontaansa viilupohjaisiin tuotteisiin. Uusi LVL-tehdas käyttää raaka-aineenaan myös pyökkiä. LVL:n valmistaminen on pyökille uusi sovellutus, jonka avulla hyvälaatuisen raaka-aineen jalostusarvoa voidaan edelleen nostaa. Nyt rakennettava LVL-tehdas on ensimmäinen Keski-Eurooppaan. Puun suosion rakentamisessa ja huonekaluissa, ja siten LVL:n kysynnän, uskotaan lisääntyvän tulevina vuosina keskisessä Euroopassa.

Tilatut koneet valmistetaan Rauten toimipisteissä Nastolassa, Shanghaissa ja Kajaanissa. Toimitukset tapahtuvat kevään 2013 aikana.

Kaupalla ei ole vaikutusta Rauten näkymiin vuoden 2012 osalta. Rauten liikevaihto kasvaa merkittävästi vuodesta 2011 ja liiketulos tulee olemaan selvästi voitollinen.

Toimitusjohtaja Tapani Kiiski, Raute Oyj, 03 829 3560, matkapuhelin 0400 814 148
Talousjohtaja Arja Hakala, Raute Oyj, 03 829 3293, matkapuhelin 0400 710 387

NASDAQ OMX Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.raute.com

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri ja LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki). Teknologiatarjonta kattaa koko tuotantoprosessin koneet ja laitteet. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa sekä Kajaanissa. Rauten liikevaihto vuonna 2011 oli 74,3 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2011 lopussa oli 464.

Lisätietoja yhtiöstä
: www.raute.com.