Rautelle noin 31 miljoonan euron uusi tilaus Viroon - tulosnäkymät paranivat

RAUTE OYJ PÖRSSITIEDOTE 25.3.2015 klo 10.00

RAUTELLE NOIN 31 MILJOONAN EURON UUSI TILAUS VIROON – TULOSNÄKYMÄT PARANIVAT

Raute Oyj on saanut noin 31 miljoonan euron arvoiset tilaukset koneista ja laitteista Latvijas Finieris –konserniin kuuluvalta Ou Kohila Vineer -nimiseltä yhtiöltä.  Koneet ja laitteet toimitetaan Viroon, Tallinnan lähellä sijaitsevan Kohilan viilutehtaan laajennukseen. Toimituskokonaisuuteen sisältyvät kuivaus-, saumaus-, paikkaus-, jatkos-, ladonta-puristus-, sahaus-, lajittelu-, pinnoitus- ja sivutuotteen käsittelylinjat. Toimitukset alkavat syksyllä 2015, ja vanerintuotanto Kohilassa käynnistyy kevään ja kesän 2016 aikana.

Rauten vahva osaaminen vanerintuotannon kokonaisprosessin osaajana näkyy toimituskokonaisuuden laajuudessa. Toimittajavalintaan vaikuttivat Rauten aikaisemmat onnistuneet toimitukset niin Kohila Vineer Ou:lle kuin emoyhtiö Latvijas Finieris AS:n muillekin tehtaille.

Latvijas Finieris on yksi maailman suurimmista koivuvanerin tuottajista ja sillä on tuotantoa kaikissa Baltian maissa ja Suomessa. Latvijas Finieris on investoinut tuotantonsa kasvattamiseen sekä laadun ja tuottavuuden kehittämiseen määrätietoisesti jo useiden vuosien ajan. Tällä investoinnilla Latvijas Finieris laajentaa Kohilan viilutehdasta vanerin tuotantoon. Tehtaan kapasiteetti tulee olemaan 45 000 m3 korkealaatuista koivuvaneria vuodessa.

Nyt saatu 31 miljoonan euron arvoinen uusi tilaus parantaa Rauten tulosnäkymiä vuodelle 2015. Koko vuoden 2015 liikevaihdon arvioidaan kasvavan selvästi ja liiketuloksen paranevan selvästi vuodesta 2014. Aikaisemmin yhtiö on arvioinut liikevaihdon kasvavan ja liiketuloksen paranevan.

Toimitusjohtaja Tapani Kiiski, Raute Oyj, 03 829 3500, matkapuhelin 0400 814 148
Talousjohtaja Arja Hakala, Raute Oyj, 03 829 3293, matkapuhelin 0400 710 387

NASDAQ OMX Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.raute.com

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri ja LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki). Teknologiatarjonta kattaa koko tuotantoprosessin koneet ja laitteet. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa ja Kajaanissa. Rauten liikevaihto vuonna 2014 oli 94,0 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2014 lopussa oli 587.

Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.