Rautelle yhteensä lähes 20 miljoonan euron tilaus Koillis-Aasiaan

RAUTE OYJ PÖRSSITIEDOTE 9.2.2018 klo 11.00

RAUTELLE YHTEENSÄ LÄHES 20 MILJOONAN EURON TILAUS KOILLIS-AASIAAN

Raute Oyj on saanut yhteensä lähes 20 miljoonan euron arvoisen tilauksen viilupalkin (LVL, Laminated Veneer Lumber) ladonta- ja puristuslinjoista Kaakkois-Aasiassa toimivalta asiakkaalta. Asiakkaan nimeä ei julkaista asiakkaan pyynnöstä.

Koneet ja laitteet suunnitellaan ja valmistetaan Rauten Nastolan ja Shanghain yksiköissä. Kauppaan sisältyy myös toisen, paikallisen toimittajan toteuttamaan viilunkuivauslinjaan asennettavat modernit viilunlajittelulaitteet Rauten Kajaanin (Mecano) ja Pullmanin (Metriguard, USA) yksiköistä.

Toimitettavat linjat asennetaan tehtaaseen, joka käyttää raaka-aineena paikallista havupuuta. Puutalorakentaminen on kasvanut joillakin Kaakkois-Aasian kehittyneillä alueilla, ja tämä investointi lisää merkittävästi pitkien LVL-palkkien valmistuskapasiteettia alueella.

Tämä hanke on Rautelle uusi päänavaus Kaakkois-Aasian markkinoilla ja merkittävä referenssi. Edellinen merkittävä LVL-teknologian toimitus Rautelta Kaakkois-Aasiaan oli vuonna 1998.

Rauten valintaan LVL:n ladonta- ja puristuslinjojen toimittajaksi vaikuttivat Rauten kehittämän teknologian mahdollistama kyky tuottaa vaativan paikallisen standardin mukaista LVL:ää luotettavasti ja hyvällä raaka-aineen käyttösuhteella. Rauten laaja kokemus sekä erityisesti referenssit erottivat Rauten teknologian paikallisista kilpailijoista ja vahvistivat Rauten johtavan aseman LVL:n valmistusteknologiasta.

Raute julkistaa liikevaihto- ja tulostiedot vuodelta 2017 sekä näkymät vuodelle 2018 tilinpäätöstiedotteessa 15.2.2018. Nyt saatu tilaus ei sisälly tilauskantaan 31.12.2017.

Toimitusjohtaja Tapani Kiiski, puh. 0400 814148

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri, LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki) ja sahatavara. Teknologiatarjonta kattaa viilun, vanerin ja LVL:n koko tuotantoprosessin sekä erityismittalaitteita sahatavaralle. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Lahden Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa ja Pullmanissa, Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.