Rauten tulosnäkymät vuodelle 2019 heikentyneet

RAUTE OYJ SISÄPIIRITIETO 25.6.2019 klo 13.00

RAUTEN TULOSNÄKYMÄT VUODELLE 2019 HEIKENTYNEET

Rauten tulosnäkymät vuodelle 2019 ovat heikentyneet. Liikevaihdon arvioidaan laskevan ennätyksellisestä vuodesta 2018. Liiketuloksen arvioidaan heikkenevän edellisestä, myös liiketuloksen osalta ennätyksellisestä, vuodesta. Yhtiö on aikaisemmin arvioinut liikevaihdon ja liiketuloksen säilyvän edellisen vuoden 2018 tasolla. Vuonna 2018 konsernin liikevaihto oli 181,0 miljoonaa euroa ja liiketulos oli 14,9 miljoonaa euroa.

Liikevaihto- ja tulosnäkymien heikkeneminen aiheutuu muutamien toteutusvaiheessa olevien haasteellisten projektitoimitusten aikataulujen siirtymisestä ja tästä aiheutuvista kustannuksista sekä muutamien neuvotteluvaiheessa olevien isojen uusien tilausten varmistumisen siirtymisestä aikaisemmin arvioidusta.

Mahdollista tarvetta sopeutustoimenpiteille arvioidaan myöhemmin kesällä edellä viitattujen uusien tilausten toteutumisen mukaan.

Useita suunnittelu- ja neuvotteluvaiheessa olevia yksittäisiä tuotantolinjoja ja kokonaisia tehtaita koskevia hankkeita on edelleen vireillä. Päätösten siirtymisen isoissa hankkeissa arvioidaan johtuvan projektitoiminnalle tyypillisistä aikataulujen muutoksista, talouden epävarmuuden lisääntymisestä sekä rahoitusmarkkinoiden tilanteesta.

Raute Oyj:n tammi-kesäkuun puolivuosikatsaus julkaistaan keskiviikkona 31.7.2019.

Toimitusjohtaja Tapani Kiiski, Raute Oyj, matkapuhelin 0400 814 148
Talousjohtaja Tarja Järvinen, Raute Oyj, matkapuhelin 040 658 3562

NASDAQ OMX Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.raute.com

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri, LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki) ja sahatavara. Teknologiatarjonta kattaa viilun, vanerin ja LVL:n koko tuotantoprosessin sekä erityismittalaitteita sahatavaralle. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Lahden Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa ja Pullmanissa, Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Rauten liikevaihto vuonna 2018 oli 181,0 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2018 lopussa oli 772. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.

Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.