Sisäpiiritieto: Rautelle 29 miljoonan euron tilaus Latviaan ja päivitys aiemmin ilmoitetun asiakasprojektin neuvottelutilanteesta

Raute Oyj, Sisäpiiritieto 25.4.2023 klo 15.45

Raute Oyj (”Raute”) on allekirjoittanut AS Latvijas Finierisin (”Latvijas Finieris”), Latvia, kanssa 29 miljoonan euron arvoisen sopimuksen teknologiatoimituksesta vaneritehtaan laajennukseen. Sopimusehtojen mukaisesti projekti on tullut voimaan toimitussopimuksen allekirjoituksesta tänään.

Latvijas Finieris, joka on johtava koivuvanerin valmistaja Euroopassa ja Baltian maissa, laajentaa Veremsissä Latviassa sijaitsevaa vaneritehdasta kasvattaakseen tuotantokapasiteettiaan 35 000 m3:llä.

Rauten teknologiatoimitus sisältää kaikki tärkeimmät tuotantoprosessit viilun kuivauksesta vanerin ladontaan: viilun kuivauslinja, viilun jatkamislinja, viilun saumauslinjat, vanerin ladontalinja, vanerin puristuslinja, levyn reunasahauslinja ja levynpinnoituslinja sekä laaja palvelukokonaisuus mukaan lukien pitkäaikainen työmaatuki. Linjat ovat kokonaisvaltainen ratkaisu Rauten taattua R5-sarjan sekä nykyaikaisinta automatisoitua R7-sarjan teknologiaa. Linjat on varustettu analysaattoreilla lajittelua varten ja MillSIGHTS-ohjelmistolla tiedonkeruuta varten.

Tilatut koneet ja laitteet toimitetaan maaliskuun 2024 ja kesäkuun 2025 välisenä aikana.  Ne valmistetaan Rauten tuotantoyksiköissä Lahdessa ja Kajaanissa sekä yhtiön kumppanuusverkostossa.

Tämä tehtaan laajennus, joka on täydessä toiminnassa vuonna 2025, on osa Latvijas Finierisin strategiaa kehittää ja innovoida kestävää koivuvanerin tuotantoa mahdollistaen erikoislopputuotteiden jatkojalostuksen.

"Olemme iloisia voidessamme edelleen työskennellä Latvijas Finierisin kanssa ja edistää resurssitehokasta yhteisöä. Olemme vakuuttuneita, että ainutlaatuiset ratkaisumme antavat Latvijas Finierisille mahdollisuuden saavuttaa kestävälle vanerin tuotannolle asettamansa korkeammat tavoitteet", sanoo Rauten toimitusjohtaja Mika Saariaho.

Latvijas Finieris Group on monitoimialainen kansainvälinen yritys, jonka ydinliiketoimintaa on räätälöityjen koivuvanerituotteiden tutkimus, kehitys, tuotanto ja myynti Riga Wood -brändin alla. Yhtiön vaneri- ja viilutehtaat sijaitsevat Latviassa, Liettuassa, Virossa ja Suomessa, ja sen tuotteita toimitetaan 32 eri asiakassegmentille maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Latvijas Finierisistä: www.finieris.lv

Päivitys aiemmin ilmoitetun asiakasprojektin neuvottelutilanteesta

Tällä pörssitiedotteella julkaistun Latvijas Finierisiltä saadun tilauksen lisäksi Raute jatkaa neuvotteluja myös toisesta tehdaslaajuisesta asiakasprojektista, johon viitattiin 9.3.2023 julkaistussa pörssitiedotteessa (Raute suunnittelee suunnattua antia, merkintäetuoikeusantia ja juniorilainaa kasvutavoitteiden tukemiseksi ja pääomarakenteen vahvistamiseksi sekä ehdottaa yhtiön osakelajien yhdistämistä). Projektia koskevat neuvottelut ovat edenneet loppuvaiheeseen ja niiden odotetaan tulevan päätökseen lähikuukausien aikana. Mikäli neuvottelut päättyvät sitovaan toimitussopimukseen, sopimuksen kokonaisarvon odotetaan olevan noin 45 miljoonaa euroa. Tavanomaisen käytäntönsä mukaisesti Raute ilmoittaa suuremmista projekteistaan niiden tullessa voimaan, tyypillisesti sovitun ennakkomaksun saavuttua. Mikäli tätä projektia koskevat neuvottelut johtavat sitovan toimitussopimuksen allekirjoittamiseen, Raute olettaa julkaisevansa tarkempia tietoja projektista vasta saatuaan ennakkomaksun.

Mika Saariaho

RAUTE LYHYESTI – Making Wood Matter
Raute toimii puutuoteteollisuuden kestävän tulevaisuuden partnerina. Teknologiamme kattavat erilaiset tuotantoprosessit sekä niitä tukevat digitaaliset ja analysaattoriratkaisut teollisesti valmistetuille puutuotteille. Lisäksi tarjoamme kokonaisvaltaiset palvelukonseptit varaosista säännölliseen huoltoon sekä tuotannon modernisointeihin. Innovatiiviset teknologiamme, ohjelmistot ja palvelukonseptit suunnitellaan tukemaan tehokasta luonnonvarojen käyttöä asiakkaidemme tuotannossa. Raute on maailman ainoa kokonaistoimittaja, joka tarjoaa koko tehtaan kattavia teknologiaratkaisuja viilun, vanerin ja LVL:n tuotantoon. Rauten pääkonttori ja suurin tuotanto sijaitsee Lahdessa. Muut tuotantolaitoksemme ovat Kajaanissa, Vancouverissa Kanadassa, Changzhoussa Kiinassa sekä Pullmanissa Washingtonin osavaltiossa USA:ssa. Vuonna 2022 Rauten liikevaihto oli 158,3 miljoonaa euroa ja henkilöstö 778. Lisää Rautesta www.raute.com.