Sisäpiiritieto: Tulosvaroitus, Raute päivittää ohjeistustaan liikevaihdon ja kannattavuuden osalta

Raute Oyj, Sisäpiiritieto 19.10.2023 klo 9:00

Raute päivittää ohjeistustaan liikevaihdon ja kannattavuuden osalta.

Uusi ohjeistus vuodelle 2023:
Raute odottaa liikevaihdon olevan 140–150 miljoonan euron välillä ja vertailukelpoisen käyttökatemarginaalin olevan yli 6 %.

Aiempi ohjeistus vuodelle 2023: (julkaistu 25.4.2023, toistettu 25.8.2023):
Rauten vuoden 2023 liikevaihdon arvioidaan olevan yli 150 Me ja vertailukelpoisen käyttökatteen olevan yli 4 %.

Uuden ohjeistuksen perustelut:
Rauten tulosparannusohjelma on edennyt hyvin ja vertailukelpoinen käyttökate on kehittynyt positiivisesti vuoden 2023 aikana. Korkea tilauskanta tukee myös liiketoiminnan kehitystä.

Rauten liikevaihto on kehittynyt jonkin verran yhtiön odotuksia hitaammin. Koska tilauskannan rakenne painottuu tehdaslaajuisiin projekteihin, tapahtuu tuloutus laitetoimituksia ja palveluliiketoimintaa myöhemmin. Hitautta on aiheuttanut myös toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto, johon liittyvä oppimiskäyrä paranee kuitenkin koko ajan.

Raute julkistaa osavuosikatsauksen tammi-syyskuulta 2023 torstaina 26.10.2023.

Mika Saariaho

RAUTE LYHYESTI – Making Wood Matter
Raute toimii puutuoteteollisuuden kestävän tulevaisuuden partnerina. Teknologiamme kattavat erilaiset tuotantoprosessit sekä niitä tukevat digitaaliset ja analysaattoriratkaisut teollisesti valmistetuille puutuotteille. Lisäksi tarjoamme kokonaisvaltaiset palvelukonseptit varaosista säännölliseen huoltoon sekä tuotannon modernisointeihin. Innovatiiviset teknologiamme, ohjelmistot ja palvelukonseptit suunnitellaan tukemaan tehokasta luonnonvarojen käyttöä asiakkaidemme tuotannossa. Raute on maailman ainoa kokonaistoimittaja, joka tarjoaa koko tehtaan kattavia teknologiaratkaisuja viilun, vanerin ja LVL:n tuotantoon. Rauten pääkonttori ja suurin tuotanto sijaitsee Lahdessa. Muut tuotantolaitoksemme ovat Kajaanissa, Vancouverissa Kanadassa, Changzhoussa Kiinassa sekä Pullmanissa Washingtonin osavaltiossa USA:ssa. Vuonna 2022 Rauten liikevaihto oli 158,3 miljoonaa euroa ja henkilöstö 778. Lisää Rautesta www.raute.com.