Tulosvaroitus: Raute Oyj:n liikevoitto 2021 jää vuoden 2020 tasolle IFRIC:n antaman uuden pilvipalveluja koskevan agendapäätöksen vuoksi

RAUTE OYJ SISÄPIIRITIETO 25.1.2022 klo 9.00

TULOSVAROITUS: RAUTE OYJ:N LIIKEVOITTO 2021 JÄÄ VUODEN 2020 TASOLLE IFRIC:N ANTAMAN UUDEN IT PILVIPALVELUJA KOSKEVAN AGENDAPÄÄTÖKSEN VUOKSI

Alustavien tilintarkastamattomien tilinpäätöstietojen mukaan Rauten liiketulos jää aikaisemmin ennakoidusta.

Alustavien tilintarkastamattomien tilinpäätöstietojen mukaan Rauten koko vuoden 2021 liikevaihto oli 142 M€ (2020: 115 M€) ja liiketulos -2,2 M€ (2020: -1,9 M€). Raute on aikaisemmin ennakoinut vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan ja liiketuloksen paranevan vuodesta 2020.

IFRS-tulkintakomitea (IFRIC) antoi huhtikuussa 2021 lopullisen agendapäätöksen pilvipalveluina toteutettavien järjestelmien konfigurointi- ja räätälöintimenojen kirjanpitokäsittelystä (IAS 38 Aineettomat hyödykkeet). Raute on analysoinut agendapäätöksen vaikutuksia käynnissä olevan laajan toimintaprosessien ja pilvipalveluna toteutettavan IT-järjestelmien uudistushankkeen käyttöönottomenoihin sovellettaviin kirjaamisperiaatteisiin. Analysoinnin tuloksena Raute kirjaa agendapäätöksen perusteella aikaisemmin aineettomiin hyödykkeisiin aktivoiduista menoista kuluksi yhteensä 2,9 M€, mistä 2,0 M€ tilikaudelle 2021 ja 0,9 M€ takautuvasti tilikaudelle 2020.

Lisäksi joulukuun alussa Raute joutui pysäyttämään päätuotantolaitoksensa toiminnan koronatartuntaryppään takia. Tästä aiheutunutta tuotannon menetystä ei voitu kompensoida ylitöillä voimassa olleen työtaistelun takia. Työtaistelu haittasi muutenkin vuoden kiireisimmän ajan tuotantoa. Q4:llä raaka-aineiden ja komponenttien saatavuudesta aiheutuneet viiveet pienensivät liikevaihtoa ja kohonneet hinnat huononsivat tulosta.

Raute julkaisee vuoden 2021 tilinpäätöstiedotteen aiemmin ilmoitetun mukaisesti perjantaina 11.2.2022. Yhtiö antaa siinä yhteydessä yksityiskohtaisempaa tietoa vuoden 2021 toteutuneesta liikevaihdosta ja liiketuloksesta sekä näkymistä vuodelle 2022.

Toimitusjohtaja Tapani Kiiski, matkapuhelin 0400 814 148
Talousjohtaja Tarja Järvinen, matkapuhelin 040 658 3562

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri, LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki) ja sahatavara. Teknologiatarjonta kattaa viilun, vanerin ja LVL:n koko tuotantoprosessin sekä erityismittalaitteita sahatavaralle. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Lahden Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa ja Pullmanissa, Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.