Erityispalvelut pitäisi vapauttaa kilpailutusvelvollisuudesta

Tiukka hankintalain tulkinta uhkaa järjestöjen tuottamia erityispalveluita, jolloin apua tarvitsevat jäävät ilman asiantuntevaa tukea. Esiin on nostettu mahdollisuus sulkea valtio päätöksellä kilpailutuksen ulkopuolelle esimerkiksi moniongelmaisten lapsiperheet sekä yleisesti erityispalvelut. Kilpailutus edellyttää tuotteistamista. Voidaan kysyä, onko kaikki elämän osa-alueet tuotteistettavissa järkevällä tavalla. – Nyt tarvitaan kohtuutta ja viisautta asioista päättävien ajattelussa. Emme saa hukata sitä voimaa ja osaamista, joka kansalaisjärjestöjen kautta on saatavissa kaikkein vaikeimpien erityisongelmien ratkaisemiseen. Vapaaehtoistyö, vertaistuki, erityisryhmien etujen ajaminen ja kyky löytää uusia toimintamalleja ovat suomalainen vahvuus. RAY:llä on lakisääteinen tehtävänsä rahoittaa tätä toimintaa ja me keskitymme järjestölähtöisen auttamistyön rahoitukseen, toimitusjohtaja Sinikka Mönkäre sanoo. Kansalaisjärjestöt ovat erityisosaamisellaan pystyneet kehittämään monia hyviä keinoja helpottamaan vammaisten ja vajaakuntoisten arjen tarpeita. Vuosikymmenien kuluessa nämä keksinnöt ovat siirtyneet kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintatavoiksi. – Huolemme on, että kunnat ahdingossaan eivät pysty tai jaksa riittävästi toimia yhdessä järjestöjen kanssa. Seurauksena on, että hyviä uusia toimintatapoja uhkaa jäädä hyödyntämättä, kun RAY:n kokeilurahoitus yleensä kolmen vuoden jälkeen lakkaa, eikä kunnilta aina löydy voimavaroja ottaa uusia keinoja käyttöön. – Järjestöjen olisi aivan ensimmäiseksi lisättävä keskinäistä vuorovaikutustaan ja sen jälkeen jatkettava yhtenä rintamana keskustelua kuntien kanssa toiminnoista, joilla varmistetaan hyvän arjen edellytykset kaikille kuntalaisille. RAY myönsi tänä vuonna avustuksia yli 900 järjestölle yhteensä noin 300 miljoonaa euroa. Sen lisäksi RAY:n tuotosta osoitettiin Valtiokonttorin käyttöön 105 miljoonaa euroa sotiemme veteraanien hoitoon ja kuntoutukseen. Yhteensä RAY:n tuottoa käytettiin yhteiskunnan tarkoituksiin 407,5 miljoonaa euroa. RAY:n toimitusjohtaja Sinikka Mönkäre, Imatran Poutapilven 10-vuotisjuhlan puheesta 14.8.2009 Lisätietoja: toimitusjohtaja Sinikka Mönkäre, puh. 040 841 9770 avustuksen osastopäällikkö Mika Pyykkö, puh. 0400 841 662