Hannes Manninen: Viranomaisten on lopetettava laiton pelitoiminta

Raha-automaattiyhdistyksen puheenjohtaja, kansanedustaja Hannes Manninen muistutti, että arpajaislain uudistamisen myötä viranomaiset saivat välineet puuttua laittomaan pelitoimintaan ja niiden markkinointiin.

RAY:llä, Veikkauksella ja Fintotolla on oikeus järjestää ja rajoitetusti markkinoida rahapelejä. Muilta toimijoilta rahapelien järjestäminen ja markkinointi on lain mukaan kielletty. Kieltoa valvoo Poliisihallitus. Kiellon tehosteeksi Poliisihallitus voi asettaa uhkasakon myös elinkeinonharjoittajalle, joka markkinoi laittomia pelejä.

- Lain selkeästä kiellosta huolimatta Suomessa laittomien ulkomaisten rahapelien markkinointi jatkuu. Törmäämme tähän joukkoviestimissä päivittäin. On syytä edellyttää, että viranomaiset käyttävät heille annettua tehtävää ja toimivaltuuksia. Rahapelien laiton markkinointi on saatava kuriin ennen kuin lain rikkomisesta muodostuu maan tapa, jota kukaan ei enää kykene valvomaan, Manninen vaatii.

Hannes Manninen puhui RAY:n yhdistyksen kokouksessa torstaina 24.3. Kokouksessa hyväksyttiin RAY:n vuoden 2010 tilinpäätös sekä toiminnan ja talouden yleiset perusteet vuodeksi 2011.

RAY:n puheenjohtaja Hannes Manninen, puhelin 050 511 3070
RAY:n viestintäjohtaja Matti Hokkanen, puhelin 040 706 3660

Raha-automaattiyhdistys on suomalaisen hyvinvoinnin tukija. RAY:n koko voitto, lähes 370 miljoonaa euroa, käytetään sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaan sekä sotiemme veteraanien hyväksi. Tämän tekevät mahdolliseksi lähes kaksi miljoonaa suomalaista, joille pelimme tarjoavat jännitystä ja viihdettä. RAY:n yksinoikeus raha-automaatti- ja kasinopeleihin perustuu vastuulliseen toimintaan. RAY - Hyvän tahdon pelejä. www.ray.fi