PETE:n toiminta RAY-avustusehtojen vastaista

Raha-automaattiyhdistys on havainnut Pohjanmaan Pelastushelikopterin Tuki ry:ssä (PETE) tekemänsä tarkastuksen perusteella yhdistyksen toiminnassa, hallinnossa, kirjanpidossa ja varainhankinnassa erittäin vakavia puutteita sekä avustusehtojen että useiden lakien vastaista toimintaa vuosina 2007–2009. RAY on tehnyt asiasta tutkintapyynnön poliisille. Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2005 tekemän linjauksen mukaan avustus on myönnetty PETE:lle lääkintä- ja pelastushelikopteritoiminnasta aiheutuvien lentotoiminnan menojen kattamiseksi. Avustuksen edellytyksenä on, että sairaanhoitopiiri kattaa kaikki lääkinnälliset kustannukset. – Tarkastus on osoittanut, että vuoden 2006 lopusta lähtien ympärivuorokautinen lääkäripäivystys on ollut puutteellista ja marraskuusta 2009 lähtien käytössä ei ole ollut lainkaan lääkäriä. Näistä muutoksista RAY:tä ei ole lainkaan informoitu tai on jopa tietoisesti annettu vääriä ja puutteellisia tietoja, kertoo avustuksen osastopäällikkö Mika Pyykkö. Varojen kierrätystä Vuodesta 2007 PETE:n lääkäritoiminta on osittain katettu sen omilla varoilla kierrättämällä ne Länsi-Suomen Pelastushelikopterin Tuki ry:n kautta Vaasan sairaanhoitopiirille. Avustusehtojen mukaan koptereiden ensihoitotoiminnan rahoitus tulee hoitaa kokonaisuudessaan sairaanhoitopiirin rahoituksella. Lisäksi PETE ei ole ilmoittanut RAY:lle siirtämiään varoja, jotka olisivat vaikuttaneet avustuksen määrään. Vuoden 2008 keväästä lähtien yhdistyksillä on ollut yksi ja sama toiminnanjohtaja, joka on toiminut myös molempien yhdistysten hallitusten puheenjohtajana. – Lääkärihelikopterin tärkeä alueellinen rooli ymmärretään RAY:ssä. On ikävää, että PETE on toiminut avustusehtojen vastaisesti ja että Vaasan sairaanhoitopiiri ei ole kyennyt resursoimaan vaadittavaa ensihoidon tasoa. Nyt on tärkeää saada tieto siitä, kykeneekö Vaasan sairaanhoitopiiri kustantamaan STM:n edellyttämällä tavalla lääkärikopterin lääkintähenkilökunnan. Lisäksi PETE:n toiminnan pitää olla jatkossa myös hallinnollisesti tasolla, mitä avustusten saajilta lain mukaan edellytetään. Jos ehdot täyttyvät, RAY voi jatkaa lentotoiminnan avustamista Valtioneuvoston päätöksellä, painottaa Pyykkö. Tarkastuksen perusteella RAY tulee ehdottamaan STM:lle osittaista takaisinperintää PETE:lle vuosina 2007–2009 maksetuista avustuksista. Takaisinperinnän summa tarkentuu lähiaikoina. Tarkastuskertomus on saatavilla RAY:n viestinnästä: lehdistöpäällikkö Tuula Lehto, puh. 040 588 5343 tai tuula.lehto@ray.fi Lisätietoja: avustuksen osastopäällikkö Mika Pyykkö, puh. 0400 841 662