Raha-automaattiyhdistyksellä huippuvuosi

Raha-automaattiyhdistyksen tulos kääntyi vuonna 2011 voimakkaaseen nousuun. Liikevoittoa kertyi 410,8 miljoonaa euroa eli 29,1 miljoonaa edellisvuotta enemmän. Yleishyödyllisiin tarkoituksiin jaettavan tilikauden voiton lisäksi RAY tilitti valtiolle arpajaisveroa 73,7 miljoonaa euroa, 18,2 miljoonaa edellisvuotta enemmän.

RAY:n rahapelit tuottivat 739,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee peräti 64,5 miljoonan euron (9,6 %) kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Toiminnan vaatimien kustannusten 7 prosentin kasvusta ja arpajaisveron korotuksesta huolimatta liikevoitto kasvoi 7,8 % vuoteen 2010 nähden.

Kumppanuus ja kehitystyö menestyksen takana

Pelien erinomainen menestys selittyy ennen muuta yrityskumppanien kanssa harjoitetulla yhteistyöllä. Kumppanien tiloissa sijaitsevien pelipisteiden tuotto oli 572,9 miljoonaa euroa. Myös internet-pelien suosio ylitti ensimmäisen täyden toimintavuotensa aikana odotukset 29,7 miljoonan euron tuotollaan. RAY:n itse operoimat pelisalit päätyivät niin ikään plussalle edellisvuoteen verrattuna; niistä kertyi tuottoa 94,1 miljoonaa.

Vuoden 2011 aikana raha-automaattikantaa uudistettiin, pelien teknistä toimivuutta parannettiin ja uudet, omaan suunnitteluun ja designiin perustuvat pelit menestyivät mainiosti. Kuluttajakäyttäytymisen muutosta tultiin vastaan laajentamalla perinteisen kolikkopelaamisen rinnalla mahdollisuutta maksaa pelit setelillä tai debitkortilla. Myönteistä kehitystä selittää myös osaltaan onnistuneesti toteutettu pelaamisen ikärajan korotus. Pelaajilta vaadittiin täysi-ikäisyyttä 1.7.2011 alkaen kaikissa RAY:n peleissä.

Koko voitto terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen

Valtioneuvosto päätti 2. helmikuuta, että 755 järjestöä saa vuonna 2012 avustuksia yhteensä 1556 kohteeseen. Päätöksellä sosiaali- ja terveysjärjestöille jaetaan 277,6 miljoonaa euroa. Valtioneuvosto päättää vielä myöhemmin kevään aikana 13,4 miljoonan euron investointiavustuksista. Avustusten kokonaissumma, 291 miljoonaa euroa on lähes 25 miljoonaa enemmän kuin edellisvuonna. Valtion talousarvion mukaisesti RAY tilittää lisäksi 99,3 miljoonaa Valtiokonttorille käytettäväksi rintamaveteraanien kuntoutukseen ja sotainvalidien sairaskotien käyttökustannuksiin. Suomalaiseen hyvinvointiin käytetään RAY:n pelitoiminnasta kertyneitä varoja 390,3 miljoonaa euroa vuonna 2012. Lisäksi yleishyödyllisiin tarkoituksiin jaettavia varoja on kertynyt tulevien vuosien tarpeiden varalle 60,3 miljoonaa euroa.

hallintojohtaja Alpo Rivinoja, p. (09) 4370 2202
varatoimitusjohtaja Janne Peräkylä, p. 0400 819 087